Rapchic
02-06-2006, 19:25
hej alla allvetande odlare
ja jag ska nu skaffa en katt om några veckor...
jag har köpt in några saker men jag vet inte om jag har glömt nått
(ja vi har haft katt förut i familjen men då var det mest mamma som tog hand om den, förutom matning och sånt)
jag har köpt
*sovplats (eller okej beställtefter den har inte kommit än)
*matskål (en gick sönder så jag får köpa en ny vattenskål)
*halsband (omden går vilse)
*koppel (man vågar inte släppa ut den ensam mitt i stan)
*klös grej (eller va det nu heter)
*godis (jag menar jag äter tilloch med det då och då)
*katt låda (beställt efter med)
*katt sand
*en leksak me kattmynta i.. (vi få se om katten gillar den)
*kattmynta sprej (för att han ska vilja klösa på klösgrejen istället för överalltannars)
* kam/borste ska köpas (jag skulle få komma in och testa vem som verkade best på den katten )
Om du har tänkt gå ut med katten i koppel är en sele mycket bättre än halsband.
Ett halsband kan katten lätt ta sig ur.
Se bara till att selen är i rätt storlek och att den sitter bekvämt.
Lycka till med den nya familjemedlemmen!
Du kanske behöver en klotång och flera matskålar. Annars går det bra att lägga maten på vanliga kaffefat eller assietter. En mjuk fleecefilt brukar dom uppskatta, och så ska du väl ha kattunge foder oxo.
Lycka till
Rapchic
02-06-2006, 21:29
obs glömde
*en klotång
*en gammal kudde den får
Ett spö med snöre och vippa kan du skaffa åt kattungen , det tycker dom är skitkul att springa o jaga å så får du motion på köpet
Rapchic
02-06-2006, 21:51
såg att man kunde köpa sånt...
men minns att vi gjorde liknande saker själv när vi var små
så jag ska nog spara pengar och göra hemma
En transportbur eller transportväska när man skall frakta katten till diverse ställen som t.ex. veterinär.
Är det en innekatt så kan den behöva lite kattgräs för att undvika hårbollar. Annars verkar det som du tänkt på det mesta.
Rapchic
03-06-2006, 18:37
katten ska få gå på promissar

men det kanske behövs kattgräs till vintern

men det kan man ju skaffa då

och tansportbur tror jag min mamma har sen hon hade katt
(har inte hunnit fråga än)
mari_tres
03-06-2006, 18:50
Tja... en försäkring kan vara bra ibland.... det har nog långt ifrån alla, men det kan ju vara bra utifall att.
Rapchic
03-06-2006, 18:56
hur mkt kostar det?
mari_tres
03-06-2006, 19:08
DET vet inte jag... hade ingen försäkring på min kisse. Gå in på Agria eller så och kolla, eller hör med en vetrinär vad de har att säga.
Det kan ju vara bra att ha, men det kan ju även vara så att det aldrig kommer att behövas. Men händer det någonting som gör att vet-räkningen blir skyhög kan det nog vara skönt att ha.
Räkna inte kallt med att katten kommer att välja den sovplats som du tänkt åt den bara! De brukar göra som de behagar
Själv skulle jag välja öronmärkning eller chippning före ett halsband som de lätt fastnar i.
Whiskuchi
03-06-2006, 19:45
Du verkar ha fått med det mesta på din lista
Som mari_tres sa, en försäkring är jättebra att ha. Jag har Agria på mina katter och är helnöjd, har aldrig varit nåt krångel med dem. Och se till att kastrera katten om den inte ska användas i seriös avel. Passa på att id-märka också, tatuering syns tydligast
(fast kastrering får ju vänta tills den är könsmogen förstås)
Rapchic
03-06-2006, 19:56
vi får nog vänta lite med det där dyrare (chippning, försäkring m.m)
min pojkvän var som yngre alergisk mot pälsdjur
men man kan ju växa ur det, + vissa kattalergiker tål vissa sorter
och det här var en halv norsk skogis och långhåriga har jag hört går bäst
men vi har ett avtal med den nuvarande ägaren att han tar tillbaka katten om det inte går....
Whiskuchi
03-06-2006, 20:11
Har den bara ett anlag för långhår (recessivt) blir den korthårig
Rapchic
03-06-2006, 21:10
han sa inte vad pappan var
CITAT (Rapchic @ 03-06-2006, 20:56)
vi får nog vänta lite med det där dyrare (chippning, försäkring m.m)
Försäkring är inte speciellt dyrt. Jag betalar 67 spänn per månad. (Det finns billigare alternativ)Det är ju definitivt värt att ha en ifall något skulle hända.
Rapchic
04-06-2006, 16:43
jag menade vänta ett litet tag... om vi skulle måsta hä tillbaka katten
catlady
04-06-2006, 18:10
Tänk på att en katt ibland inte vill dricka sitt vatten bredvid där den äter. Ofta vill den ha ett lite säkrare vattenställe, som till exempel under sängen eller skrivbordet. Prova att ställa ut några små skålar på ett par olika ställen i lägenheten. Vattnet ska bytas varje dag, precis som kattlådan ska rensas varje dag (den ska stå på ett lugnt ställe). Kattgräs eller kattmynta kan vara bra att ha. Vänj den så fort som möjligt vid saker som kloklippning (klipp bara pyttelite av toppen!) och borstning. Följ fasta rutiner för mat, lek, promenad, sova osv. Lycka till!
CITAT (catlady @ 04-06-2006, 19:10)
Vänj den så fort som möjligt vid saker som kloklippning (klipp bara pyttelite av toppen!) och borstning. Följ fasta rutiner för mat, lek, promenad, sova osv. Lycka till!

Varför skulle katten ha fasta rutiner?
Katter som får göra som de vill har inte det. Fasta sovställen möjligen.
Tänk på att det är bäst att till att börja med använda samma sorts mat och strö som katten fått i sitt förra hem.
Bra foder kostar ganska mycket, men betalar sig i längden.
Nej - långhårskatter är inte generellt mindre allergiframkallande än korthårskatter.
Å är det en blandis så har man absolut ingen aning.
Bra att ni kan ha katten på prov ett tag.
Lycka till!!
Om det är en långhårskatt kan det vara bra att vänja den vid att bli badad. Den får inte lika lätt tovor då.
Kanske det också underlättar din sambos allergi?
Försäkring tycker iaf jag är en bra sak att skaffa redan från börja... jag betalade nyss in 471 kr för min 7-åriga kisses försäkring så nu är han försäkrad ett år till!
Massor av leksaker ska ju så klart en liten katt ha
Bra att ni väljer att ha den som innekatt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.