Full version: Sibirisk ärt
ingrid fuxwall
Något sådant heter vår häck, någon som förstår vad jag avser.
En gång lånade jag en bok på biblioteket och "artbestämde" häcken.

Häcken är någon stans i 45 - 50 års åldern och var bedrövlig när vi kom hit men sambons enträgna klippade har fått fason på vissa plantor men på sina ställen är det öppningar och då undrar jag om man kan föröka själv eller om vi måste köpa nya plantor.

ingrid
Halli
Sibirisk ärtbuske, Caragana arborescens, eller häckkaragan är namn på samma växt.
mari_tres
Jag har lyckats få småplantor från frö som jag plockat (upp ur snön...) på vintern. Fungerar utmärkt. Men det vore väl mer intressant för er om man kunde ta sticklingar. Kostar ju ingenting att prova! tongue.gif
ingrid fuxwall
CITAT (mari_tres @ 02-06-2006, 22:18)
Jag har lyckats få småplantor från frö som jag plockat (upp ur snön...) på vintern. Fungerar utmärkt. Men det vore väl mer intressant för er om man kunde ta sticklingar. Kostar ju ingenting att prova! tongue.gif

Hur skulle man då gå till väga? För att ta sticklingar menar jag.

Ett bestånd som var helt ruttet sågades ner helt vid marken och täcktes med jord och där har det kommit en massa små nya - kan man försöka där?

ingrid
mari_tres
Du kanske helt enkelt kan gräva upp ett av de små skotten? Är det rotskott borde det väl gå bra. Sätt dem i kruka tills de börjar växa ordentligt, då har du mer kontroll över dem.
Hannele
Våran fröplanta av Sibirisk ärtbuske:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon