Full version: Krusbär
Helen B
Hej,
Upptäckte idag på min krusbärsbuske(2 år) att bladen är borta på två grenar, bären är dock kvar. Kan det vara någon som äter på dem (såg ingen marodör)? Trodde först att det var min man som har kört över grenarna när han har klippt gräset. Han blånekar rolleyes.gif
Någon som kan ha en aning?
Tack på förhand wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kolla mycket noga under alla blad krusbärsstekeln brukar dyka upp såhär tiden inför skolavslutning. Än har jag inte hittat några här men här är en bild från tidigare år

(De går även på röda och vita vinbär, de är små i början men växer snabbt)

(Beroende på klimatet så kan de dyka upp 2-3 gånger på en säsong.)
Helen B
Jag var ut och kollade nu, men de kanske har gått och lagt sig...såg inga.
Ska kolla ordentligt imorgon. Tråkigt med alla dessa j...a skadedjur! mad.gif
Tack för hjälpen wub.gif
Helen B
Jaha, mycket riktigt......visst var det som du sade. En har jag hittat. I mina böcker står det att man ska plocka bort blad,larver och skadade delar. Ska jag behandla med såpa ochså? Jag testar det, det är ju inte skadligt.
Som ett brev på posten har jag fått ohyra på rödavinbären ochså! mad.gif
Bladen som är angripna är röda och har små monster på undersidan. Grrrr
Nu ska jag ut och kriga.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar bara peta bort alla larver jag hittar och dödar dem, är man ihärdig och kollar de närmaste veckorna framåt brukar man lyckas ganska bra med den metoden, det enda problemet förra året var att de även gillade mitt Worchesterbär och det har små blad och väldigt massa taggar så det blev ett evigt pillande och man stack sig ganska rejält. Men man måste stoppa dem från att gå ner i jorden och förpuppa sig och sedan kläckas och flyga och lägga ännu mera ägg.

Angående bladen som är röda så antar jag att det är löss du har

Bladslusskador på röda vinbär (själv nyper jag bara bort de rödbuckliga bladen)

Helen B
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-06-2006, 12:11)
Angående bladen som är röda så antar jag att det är löss du har

Bladslusskador på röda vinbär (själv nyper jag bara bort de rödbuckliga bladen)

Jo det är löss. Har hittat löss och lössbajs. Har plockat alla drabbade blad och hoppas att inte hela buskarna drabbas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon