Full version: KOKARDBLOMSTER
Snövit
Förra året planterade jag en kokardblomster planta i min rabatt.
Den blommade fint hela sommaren och långt in på hösten.
Jag klippte bort alla vissna blad nu på våren, men ännu har inget nytt kommit upp. det är bara några torra pinnar som sticker upp.
Är plantan död, eller finns det fortfarande en chans att den börjar att växa?
Åsa, mälardalen zon 2
Vet du vilken sort kokardblomster det var du planterade? En del är ettåriga andra är perenner (ibland kortlivade).
Irene_L
Min planta såg också helt död ut. Bara några torra pinnar som stack upp. Men den här veckan har det börjat komma små gröna blad längst ner vid de torra pinnarna. Vänta får du se. Det kommer nog om det blir varmare.
mvh
Irene
Snövit
Oj då, det hada jag ingen aning om.
Men när jag köpte planta så stod den bland perenner, det borde kanske betyda att det i allafall är en perenn.
Snövit
Om min planta skulle ta sig,går det att föröka den genom delning eller att klippa av lite och sätta i vatten och vänta på rötter?
Eller är det för tidigt att göra det med tanke på att plantan sattes på plats förra året?
Irene_L
Jag tog frön av min planta i höstas som jag sedan sådde så jag har nu småplantor som jag har satt. Om det går att göra på ditt sätt vet jag inte.
mvh
Irene
Snövit
Tack så mycket för era svar.
Irene en dum fråga bara. Var får du fröna ifrån? Sitter de mitt i blomman , som man tar när blomman börjar torka lite ?
Jag är helt nybörjare på detta område.
Irene_L
När blomman har blommat färdigt så låter du den sitta kvar. Efter ett tag har den blivit torra "bollar". Drar du i den torra blomman följer fröna med. De har en liten spets med små hårda strån överst. Det är svårt att förklara,Hoppas att du förstår. Det blir lättare när du ser det själv i höst.
mvh
Irene
Snövit
Tack snälla Irene för all hjälp!
fruberglund
Jag köpte en för 2 år sen, den är väldigt seg i år, har bara kommit upp lite grann. Förra året kom den tidigt och var jättestor och fin så det är en perenn jag har. Kanske beror på den långa vintern och kalla våren?
Fru fet
Mina kokardblomster (Gaillardia X Grandiflora) står i knopp nu men blommar nog om några veckor. Det är en enkel sort med illgula/cerise blommor (inte så diskret direkt rolleyes.gif ). Står i en väldränerad (läs torr) söderrabatt. Trivs kokarden frösår den sig själv. Särskilt stor verkar den inte bli, min är kanske 20-25 cm hög och växer mest på bredden med nya fröplantor. Jag täcker den inte på vintern. Den är minst tre år gammal eftersom den stod här redan när vi köpte huset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon