|
mammafia
03-06-2006, 06:28
ha köpt mej en kamelia men hur ska den skötas? ska den plateras ute eller ska den vara krukad? alla tips tas emot med värme
fia
Alexander-VG-zon3
03-06-2006, 06:42
i zon 1 klara den sig ute med skydd . min klara ner till -15c min kamelia . det står så här på namnlapen camellia japonica 'nobilissima' hårdför til ca. -15grader . bor plantes i rhododendron-jord .å dte andra med här stedsegön buske med glinsende blade . hivide fydte blomster i april/maj . placeres i sol til halvskygge . sen vatten å temp som jag har förstått klara dne en hel del och den milda delarna av svenska och danksa klimatet med skydd . och den vill ha mycket vatten i tortt väder och man kan behandla dne som en medelhavs växt . kan man inte plantera ut den får man ta in den svalt och ljust typ i temp minst -10c max +10c
mammafia
03-06-2006, 06:50
ok tack då får den vara krukad och så får jag köpa ny jord till den, ska en ha stor kruka eller?? Jag har ingen namn på min för jag köpte den av blomsterbutik som gått i konkurs
Alexander-VG-zon3
03-06-2006, 09:21
CITAT (mammafia @ 03-06-2006, 07:50) ok tack då får den vara krukad och så får jag köpa ny jord till den, ska en ha stor kruka eller?? Jag har ingen namn på min för jag köpte den av blomsterbutik som gått i konkurs  oki min ståd nobilissima som ska vara en vitfärg på blommorna men hela släktet som säljs i sverige heter camellia japonica sen finns där olika hybrider,bloomsorter m.m. . kolla på krukan om där är mycket rötter oftast är det det . men om du planterarom så sköljveck all jorden så du bara har rötterna och sen plantera om i lite större kruka inte för stpor utan lagom . (sköljer du veck jorden så bler du av med ohyra och även så får växten en ny start med ny jord änann intil rötterna) jag sköljer alltid nya växter å dom växer på bara som den . man bler av med otrevliga hoppstjärtar som ofta kan finnas i större växter specielt medelhasvväxter å palmer
http://www.odla.nu/artiklar/kamelia.shtmlhär har du lite mer att läsa, ofta kan man helt enkelt bara söka på odlas egna sida som har sökfunktion och då kan man läsa artiklar om alla möjliga växter!:)
Alexander-VG-zon3
04-06-2006, 18:49
fast den artiklen är fel dom tål frost . även varmtempererade områden är som temperat fast inte lika kalt på vintern ,i varmtempererade bler det en medeltemp på -3c och på sommaren +18c  och på min namnlapp ståd där -15c . här är en länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_klimatman kan även säga att stora delar av medelhavet är varmtempererade områden
nja, det med frost är jag lite tveksam till, det finns säkert de som tål frost, men då i världsdelar då det inträffar ganska sällan och absolut inte lika länge som här, dessutom tål många växter ganska låga temperaturer när det är torrt, här är det ofta ganska blött. Dessutom tror jag det finns ett skäl till att alla odlar dem frostfritt. Sorry Flaxss, men det är vad jag tror, men som jag sagt tidgare beundrar jag ditt mod vad gäller hur mycket kyla växter tål. Kamelia vill ha hyfsat liten kruka, självklart inte överdrivet. Som flaxss säger är det en bra idé att skölja bort jord, om det är väldigt hoprsnurrat med rötter kan man skära lite med en kniv så att de får chans att leta sig ut i den nya jorden och inte står kvar med rotsnurr. Idag planterade jag om mammas kamelia och använde medelhavsjord, torv, lecakulor och lite vanlig planteringsjord när specialjorden tog slut, plus att jag blandade i lite långtidsverkande grannulatgödsel. Anledning till att jag använde medelhavsjord är att kamelian, likosm azalea och rhododendron är känsliga för kalk och vill ha ett ph-värde på 5, 5. Om man har hårt vatten kna man lägga torv på fatet eller i en ytterkruka som kan ta åt sig (eller neutralisera, vet inte riktigt hur det går till, bara att det ska fungera) kalken och som då förhindrar att växten tar upp det. Kamelia kan för övrigt stå ute på sommaren, skyddat läge tror jag blir bra, mne glöm inte att avhära i skuggan ordentligt innan den står ute definitivt!
(Ändrade stavfel)
Alexander-VG-zon3
04-06-2006, 19:16
jag eller ja jag är ju mycket för växter ska vara ute så länge det går men som sagt inann har ajg haft växter som inte ska tåla frost har jag haft ute till julen . man kan säga så här står det en temp på minst +10c i böcker så klara dom säkert -1c . men kamelian klara faktist nån natt med frost tror även den klara det igenom en vinter . för jag har inte skirvit att dne klara -15 det är inget jag har hittat på utan det är försäljaren som har skrivet dte å det tror jag på . oj som sagt som carex sa så nästan alla medelhasv växter villl ha en torr klimat vinter eller vad amn ska säga . och jag vet att camelia växer i medelhavet även i temperarde områden i usa . medelhavet har oftast en marktemp på -2c . och det akn bli luftfrost även i melarsta italien i norra italien snöar det och där växer det kanirepalmer . men jag är säker på at kamelia klara frost . men man gör som man själv vill jag har egen erfaranedhet på att växter tål väldigt mycket vanliga krukväxter kan man plantare i sverige å få dom klar sig som månag inte vet . men man gör som man själv vill
jo, ville bara tillägga att det med medelhavsjorden är ett litet experiment, inte säkert att det fungerar till kamelia. Oavsett hur så är det en fantastisk växt med underbara blommor!
Alexander-VG-zon3
04-06-2006, 19:37
CITAT (Carex @ 04-06-2006, 20:30) jo, ville bara tillägga att det med medelhavsjorden är ett litet experiment, inte säkert att det fungerar till kamelia. Oavsett hur så är det en fantastisk växt med underbara blommor! jo det kanks einte funkar för jag vet inte om dom har kalk i den jordewn . fast japan deras zon karta är i nord svinkallt i söder -1c alltså i södra japan får man frost kankse inte under 3-4månader men dom får frost och kamelian växer där vilt i mellersta å södra japan och det var bara tokyo området som har en av dom värmsate zonerna dom andra var rätt så kalla . även står där i botanican att kamelian klara frost och usda zon 5 som är svinkall . så all fakta jag har fått fram står det att den klara frost kanske upp i måt nån månad men inte igenom en hle svensk vinter klara den inte  men jag ska ändå plantera min i marken när jag får chansen
Ludvig Johansson
05-06-2006, 10:56
Andreas i Uppsala övervintrade Camellia japonica i vintras med framgång genom att skotta över snö. Jag kommer inte exakt ihåg hur kallt han hade men det var under -20. Lite säkrare övervintring kan man få med Ackerman hybrider från USA som utgår från C.olifiera. De tål nedåt -26C, jämfört med vanliga C.jponica som är USDA 7 (-18C). Märkningen i Botanica med USDA 5 är lite märklig och svår att förklara, varför skulle man om kamelia tålde -29C lägga så mycket energi på att ta fram härdigare hybrider, förutom att de är höstblommande?
Alexander-VG-zon3
05-06-2006, 11:58
CITAT (Ludvig Johansson @ 05-06-2006, 11:56) Andreas i Uppsala övervintrade Camellia japonica i vintras med framgång genom att skotta över snö. Jag kommer inte exakt ihåg hur kallt han hade men det var under -20. Lite säkrare övervintring kan man få med Ackerman hybrider från USA som utgår från C.olifiera. De tål nedåt -26C, jämfört med vanliga C.jponica som är USDA 7 (-18C). Märkningen i Botanica med USDA 5 är lite märklig och svår att förklara, varför skulle man om kamelia tålde -29C lägga så mycket energi på att ta fram härdigare hybrider, förutom att de är höstblommande? jag funderade på det med efteråt när jag skrivt här varför det står usda zon 5 för dom har verkligen inte -15c som minsta och ska man vara petig så är usda zon 6b -17,8c till -20,5 man kan läsa här http://www.usna.usda.gov/Hardzone/hrdzon3.htmlmen det är bara om man ska vara jätte petig men som jag sagt inann sk ajag prova att plantera de, vi får extrem köldnatt ppå -17c för nån timme på natten så det bårde den klara om vi ligger på medel temp under vintern -5c till -10c .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|