Eva i Skåne
13-05-2003, 22:00
Frösådde stockrosor och tänkte mig att de skulle blomma i år, men sen tror jag att jag läst någonstans att de inte blommar förrän andra året. Hur ligger det egentligen till? Det stod ingen på påsen om att de blommar år 2. Nu ser plantorna visserligen små och klena ut, så jag känner mig inte övertygad om att det ska kunna bli några 1½meter plantor av dem ändå.
Jag har perenna stockrosor också. Där vet jag att en självsådd planta inte blommar första året.
jo de stämmer att stockrosorna blommar andra året
o när dom blommar kan man få dom att blomma om om man klipper bort fröställningarna
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2003, 07:36
Impecta har en stockros som säljs som ettårig, undrar om det är samma ettåriga stockros jag provade för många år sedan.
För mig blommade ca 50% av plantorna första året, många av de som inte blommat dog över vintern men några plantor höll sig kvar i några år och blommade så det var inte så jämnt med blomningen på de plantorna. Plantorna förkultiverade jag, tror inte man hinner få blomning vid direktsådd.
Eva i Skåne
15-05-2003, 13:06
Jag har försått för ett par månader sedan. Bra att jag vet att jag inte ska räkna med blommor i år, men jag tycker det borde stå på påsen

.
Nu kan jag förresten få plats med alla mina för många dahlior där jag tänkt ha fullt av stockrosor så något gott har det med sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.