Full version: Frn som inte gror
guns
Har satt frn frn fingerborgsblomma Elsie Kelsey fr ca en mnad sedan. Har varit tv vndor in i kylskpet men det kommer allts inte upp ngot. Jorden har varit fuktig helatiden och jag har luftat ibland. Anvnder sjord. Kan det fortfande komma ngot eller har de ruttnat bort? sad.gif
sa, mlardalen zon 2
Fingerborgsblomma brukar inte behva kylskpsbehandling, de r ljusgroende och ska inte tckas av jord + en jordtemperatur p runt +20-25 grader r lagom. Fr frerna ljus + rtt temperatur brukar det oftast inte ta mer n 2-3 veckor fr frerna att gro ibland kan det t.o.m g nnu snabbare.
kerstin z5-6
precis -varmt s gror de snabbt ...
guns
D gror de nog inte nu lnge, synd, de som var s fina
sa, mlardalen zon 2
Men visst kan de gro fortfarande, kyla brukar inte frstra frerna.
Irene_L
Istllet fr att slnga stll ut krukorna. Ibland gror det nr de kommer ut och om vrmen kommer s kanske det hnder ngot. Ibland kan det drja lnge men pltsligt s hnder det.
rolleyes.gif
mvh
Irene
catlady
Jag satte paprika, pple och en massa blomfrer denna vren som inte ville komma upp vad jag n gjorde. D fick jag rdet att stratifiera eller till och med vernalisera frerna. De kte ut p kalla balkongen i flera veckor - fortfarande nothing. Eftersom de bara stod och tog plats kte de in igen ovanp micro-ugnen. Och s igr ser jag tre sm ljusgrna ppleskott i ena krukan! Tjohooo!
Fortfarande ligger dock tre olika saker i kylen i vntan p att planteras, och jag vet inte om ngra av mina magnolia, belladonna, krsbr, spikklubba och bjrnbr ngonsin kommer gro. Kanske nsta vr... blink.gif smile.gif
kerstin z5-6
stratifiering r ofta effektiv p mnga perennfr -dock inte Digitalis -men stll ut sdden -den kan gro nu
guns
I morgon ker de ut i trdgrden, blir det nt s blir det rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon