Full version: Frön som inte gror
guns
Har satt frön från fingerborgsblomma Elsie Kelsey för ca en månad sedan. Har varit två vändor in i kylskåpet men det kommer alltså inte upp något. Jorden har varit fuktig helatiden och jag har luftat ibland. Använder såjord. Kan det fortfande komma något eller har de ruttnat bort? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fingerborgsblomma brukar inte behöva kylskåpsbehandling, de är ljusgroende och ska inte täckas av jord + en jordtemperatur på runt +20-25 grader är lagom. Får fröerna ljus + rätt temperatur brukar det oftast inte ta mer än 2-3 veckor för fröerna att gro ibland kan det t.o.m gå ännu snabbare.
kerstin z5-6
precis -varmt så gror de snabbt ...
guns
Då gror de nog inte nu länge, synd, de som var så fina
Åsa, mälardalen zon 2
Men visst kan de gro fortfarande, kyla brukar inte förstöra fröerna.
Irene_L
Istället för att slänga ställ ut krukorna. Ibland gror det när de kommer ut och om värmen kommer så kanske det händer något. Ibland kan det dröja länge men plötsligt så händer det.
rolleyes.gif
mvh
Irene
catlady
Jag satte paprika, äpple och en massa blomfröer denna våren som inte ville komma upp vad jag än gjorde. Då fick jag rådet att stratifiera eller till och med vernalisera fröerna. De åkte ut på kalla balkongen i flera veckor - fortfarande nothing. Eftersom de bara stod och tog plats åkte de in igen ovanpå micro-ugnen. Och så igår ser jag tre små ljusgröna äppleskott i ena krukan! Tjohooo!
Fortfarande ligger dock tre olika saker i kylen i väntan på att planteras, och jag vet inte om några av mina magnolia, belladonna, körsbär, spikklubba och björnbär någonsin kommer gro. Kanske nästa vår... blink.gif smile.gif
kerstin z5-6
stratifiering är ofta effektiv på många perennfrö -dock inte Digitalis -men ställ ut sådden -den kan gro nu
guns
I morgon åker de ut i trädgården, blir det nåt så blir det rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon