Margaretha
Nu har det hänt igen. Jag har en gammal pion som i år till min glädje fått massor med knoppar. Så många har den aldrig haft under vår tid i kolonin. Men tyvärr, bara fyra blir blommor, resten tynar bort.
Varje år händer detta med just den här pionen, fast jag har aldrig sett så många ämnen till blommor hos den förr. Jag har två likadana pioner till - samma sort alltså - och de blommar för fullt varje år.
De får samma skötsel, först en näve benmjöl på våren och sedan kogödsel kombinerad med något annat gödselmedel. Det varierar från år till år.
Förra året var detta problem uppe här på Odla och någon fick tipset att vattna ordentligt på våren. Det har jag också gjort, men bara den här pionen. De andra klarar sig.
Är det lönt att spara den eller är det bättre att helt enkelt gräva upp och kasta den? Jag ser inte någon lösning.
sad.gif sad.gif sad.gif
Har någon någon teori?
Ophelia
Kan vara att den har för lite mullrik jord kring rötterna. Eller att det inte är tillräckligt fuktigt samt även för kallt. Testa med att ge den gräsklipp och annar mullgott i omgångar under säsongen. Ge den lite tid.

Funkar det inte så kanske den trivs bättre på annat ställe i din trädgård smile.gif
Margaretha
Jag ska prova. Visserligen för vi på mullgott varje år, men lerjord blir ju kall, så det kanske behövs mer!
Tack för tipset! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon