Ullet
Jag köpte fem sorter, som nu är krukade och har tagit sig mycket väl. Men skotten är nu kring en 30-40 cm, när ska jag plantera ut dom? Ska dom verkligen klippas ned nu i år? Berätta för en klematisokunnig norrlänning. smile.gif wink.gif
kerstin z5-6
ja de ska nypas i toppen -då o då under säsongen -fast jag släpper upp mina efter midsommar smile.gif
ja det ska ut i rabatt
ja de är ursnygga
ja -sand vid rothals 1dm + kodynga i botten ger fina plant
lissa
Ska man alltid nypa dom???? Mina krullar ihop sig i topparna när grenarna är långa.
Har aldrig haft Klematis förr, ....jag har lagt vulkanstenar som översta lager i krukan och sen har jag satt en Musa som har stora blad att ge rothalsarna skugga...räcker det???
Ursäkta intrånget, men vi har förmodligen lika stort intersse båda två av alla svar vi kan få tongue.gif
Ullet
*asg* Kerstin, du är ju för rolig.... Så då vill du mena att jag ska gräva ned dom nu då? Då gör jag väl det då, hur djupt ska man gräva?

LIssa, klart man får avbryta, det gör jag o jag tar då verkligen inte illa upp. laugh.gif
Ullet
Kotkas nedgrävd vid entren bredvid gärdsgården, tillsammans med rosa pion, rosa isop, och en purpurfärgad vallmo (pattys plum). Några Black jack violer fick slinka med ned av bara farten. Känner att det är så mkt roligare att vara ute än inne nu, tankarna på min pappa som gick bort i måndags försvinner när jag gräver och planterar. Skönt. Har lagt sten kring rabatten, tjockt bakom klematisen för att få maximal värme där. Pionen står framför klematisen, i övrigt har jag gjort som du sa Kerstin, 10 cm sand kring halsen, resten kobajs. smile.gif
jessica zon6
Hur är det, jag har ju planterat dom i mjölkkartonger,så de har inte hunnit rota sig ännu...ska jag då vänta ett till tag med att plantera ut på växtplatsen,eller kan jag göra det nu?Toppat har jag gjort vid 2:a bladparet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon