Full version: mosaik
Sandis
Bäst jag frågar er mer erfarna trädgårdspysslare...

Får eventuellt chansen snart (tja, nästa sommar är väl snart) på en kolonilott, och ivrig som jag är har jag redan börjat planera.

Har tänkt skaffa en liten stenlagd plats, för att kunna sitta och njuta vid. Ska alltså få plats med ett bord och kanske två stolar.

Vill gärna lägga ett vackert mönster. Men det verkar krångligt att lägga "riktiga" stenar i mönster, i synnerhet om man ska såga och så. Jag har i princip tummen mitt i handen vad gäller att såga och så.

Så jag undrar om man kan använda vanligh mosaik istället, tror ni det håller? Och, vad använder man för "bottenplatta" i sådana fall, att lägga mosaiken på?
Kat
Betongplatta?
visbylinda
CITAT (Sandis @ 03-06-2006, 19:47)
Så jag undrar om man kan använda vanlig mosaik istället, tror ni det håller? Och, vad använder man för "bottenplatta" i sådana fall, att lägga mosaiken på?

Min kompis la mosaik på cementplattor och det blev supersnyggt! Det var fyra år sedan och det ser fortfarande fräscht ut.

Hon gjorde även en separat cementplatta med mosaik föreställande husnumret och satte ner denna i gräsmattan precis utanför brevlådan.
Så snyggt! Om jag inte minns fel gjorde hon siffran 5 i rött och sedan hade hon vita och gula blommor runt om, allt gjort i mosaik.
Överhuvudtaget är det väldigt snyggt med en platta mitt ute i ingenting.
Själv använder jag krossade kakelplattor istället för mosaik eftersom det både blir billigare och formerna blir oregelbundet vackra.

Lycka till och lova att visa upp resultatet efteråt!
fruberglund
Vill du slippa kapa och ha t.ex. en rundel så finns färdiga rundlar att köpa på t.ex. Flisby

Exempel, finns med olika sorters stenar också

Kostar ca 1000 kr, inte så dyrt tycker jag smile.gif

Finns mer på Flisbys hemsida.
Sandis
Åh, tack för tipsen, och ja, såklart ska jag visa upp resultatet.
Kan man köpa färdiga betongplattor, om jag nu kör på mosaik grejen, eller måste man gjuta själv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon