Full version: Ros-ätare
Fru fet
en liten ljusgrön fuling till larv äter upp rosorna i en rabatt! Vad kan det vara och vad gör man? Den är ca 1 cm lång och övervintrar nog i jorden eller så för rosenbladen hinner knappt slå ut innan de är uppätna, nu för tredje året i rad. Vad skall jag göra? Ta bort rosen (den är inte min favorit iallafall..)? Spruta gift? Hämta dynamiten i garaget? rolleyes.gif
Tacksam för tips!
kerstin z5-6
vecklar larv -de gör så -plocka plocka ... problemet är störst i början av sommaren , man får gå på jakt då -sedan avtar det om man håller efter
Väl vattnad o lagom gödlad ros hämtar sig snabbt från angrepp
Plain
Råkar precis ha varit ute med kameran för att fotografera denna marodör - ser de ut så här månne?

/David i Viksjö
Fru fet
Just så ser bladen ut! Jag har plockat bort en massa gröna små fulingar de senaste dagarna. Nu har dessutom bladlössen vaknat så igår var jag ute med såpvattnet också. Håhåjaja. Det konstiga är att det bara är en av mina rosor som blir angripen, jag har flera i samma rabatt som är oskadda. Egentligen gillar jag inte den rosen särskilt mycket ens (det är en rabattros med stora orange blommor) men jag har ändå inte hjärta att gräva bort den. För blödig för mitt eget bästa! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon