Full version: Nsdukstrd
Trdgrdsptaren
Planterade en davidia involucrata som vrdtrd frra ret men som aldrig tog sig utan tappade lven direkt och har nu dtt. Bor i Stockholmstrakten, zon II-III och davidian r hrdig fr I-II men planterades i ett skyddat lge i s-sv som blir vldigt varmt. Var den fr knslig fr detta omrde? Vad kunde jag gjort mer? Det vxer tydligen en stor davidia i rsta. Vgar man prva en gng till?
Lars
Klart man ska testa. Men visst blir man lite nedslagen nr plantorna dr. Jag vill inte testa med fr stora (=dyra) plantor, men dessa brukar ha bttre mjlighet att klara sig. Frra vintern var ju ganska kall, s det kan ha bidragit. (Sm plantor r alltid knsligare n stora etablerade exemplar) De frsta ren kanske man fr dalta lite med den om man ska vara zonknckare, tcka, vattna extra osv. Har satt en valnt (Juglans mandschurica) i zon 5, som den visseligen ska klara, men jag byggde nd ett litet hur ver den nu i vinter. Det r jag glad fr. Vet dock inte om den verlevt, men jag tror det.

Lyckas du s r du ju kung - som John Taylor i slottstrdgrden i Malm uttryckte sig om sitt frsk med ett olivtrd p friland... Han misslyckades... Men r grym nd!...

Och glm inte att vattna!!

Lars
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon