Keya
tänkte ha 3 olika myntor i min blivande kryddträdgård.Ska man kanske inte ha det? Risk för korsbefruktning?
Monarda
Jag har både pepparmynta, temynta och äppelmynta bredvid varandra och har inte märkt att dom beblandar sig. I år tillkommer också prickig temynta och amerikansk ädelmynta Vore dock intressant med en korsning. smile.gif
Lene i Fredrikstad (Norge)
Nei, de krysspollinerer ikke, men de bør stå i hver sin kruka - evt nedgravde krukor/spann/bøtter ellers sprer røttene seg uhemmet og plantene blander seg med hverandre.
Men krukkene kan stå inntil hverandre. Det gjør mine.
Gurkan
Om dom sätter nya fröplator så kommer dom med all sanolikhet att vara korsningar. Men Moderplantorna förändras ju inte såklart. Att ha dem avskilt i olika hinkar eller med andra barriärer är nog en bra ide annars kommer dom att trassla ihop sig.
noora
Jag har heller aldrig varit med om detta att de skulle korsbefruktas och sprida konstiga hybrider via frö, vilket en del varnar för. Jag har över huvud taget aldrig fått fröplantor av mynta, bara rotskott. Däremot får man mycket rotskott på konstiga ställen rolleyes.gif
Lotta B
Det är ingen risk att myntor korsar sig med temynta ialla fall. Temyntan är inte en 'riktig' mynta. Myntor heter mentha och temynta monarda
vaniljstången
Jag har två olika myntaplantor i min köksträdgård och har inte haft problem med korsbefruktning. Däremot har jag problem med användningsområden? Vad har ni er mynta till?

//Petra
Monarda
CITAT (vaniljstången @ 25-06-2006, 13:11)
Jag har två olika myntaplantor i min köksträdgård och har inte haft problem med korsbefruktning. Däremot har jag problem med användningsområden? Vad har ni er mynta till?

//Petra

Jag har flera olika myntor i min trädgård, till glädje för fjärilar och bin.
Dom två jag använder själv för att smaksätta mitt morgonte med är pepparmynta och vattenmynta. Men några myntablad på jordgubbarna är inte heller fel! tongue.gif
stina
Jag älskar myntor. Varje gång jag går förbi en mynta bara måste jag böja mig ner och ta på plantan och snusa på fingrarna. Mmmmmmm.
Clara Col
CITAT (vaniljstången @ 25-06-2006, 13:11)

//Petra

Vi var ute igår och min kompis beställde ananasjuice med krossad mynta i, fantastiskt gott!

Sen är stora vita bönor med salt, olivolja ocj lite lime och hackad mynta världens godaste sommarsallad till grillat!

Inte att förglömma, Hemingways favoritdrink mojito.
Enligt tasteline.com:
Recept från La Habana

Typ: Longdrink
Drinktyp: Romdrinkar

Gör så här:

Knepet med Mojito är balansen mellan mynta och lime. Det vore naturligtvis lättast om man kunde säga exakt hur mycket man ska ta av ingredienserna men det är inte så enkelt, myntan varierar för mycket i styrka för det. Framför allt de myntakrukor man hittar i våra mataffärer kan vara ganska uddlösa till smaken. På La Habana har man i alla fall bestämt sig för att alltid ta tre limeklyftor om man delat frukten i sex eller två om man delar den i fyra klyftor. En halv lime kort sagt.

1. Man börjar med att krossa myntablad och lime (i klyftor) tillsammans med sockerlagen. Ta en knapp handfull mynta och smaka av, målet är att mynta och lime ska smaka ungefär lika mycket.

2. När blandningen känns rätt fyller du glaset med krossad is och häller över rommen. Toppa glaset med sodavatten och rör om.

3. Lämpligt som garnityr: lime eller en myntakvist.

>>Clara
vaniljstången
Wow Clara!

Super! Måste testa både Mojito (funkar nog utmärkt i sommarvärmen...)och bönsalladen blir ett bra komplement till grillmåltiden ikväll! Tack!

//Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon