*Felix matte*
Någon här som tar sådan?
Om så....får du också springa på toa stup i kvarten?
eller är det jag som reagerar extremt känsligt?
kerstin z5-6
Nej -det är vanligt särskilt i början av behandlingen..
tar du den på morgonen ?
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-06-2006, 22:08)
Nej -det är vanligt särskilt i början av behandlingen..
tar du den på morgonen ?

Japp... på morgonen, men ändå så får jag springa på toa minst en gång/tim fortfarande ikväll... började med tabl i förrgår... kanske rättar det till sig efter ett tag (hoppas jag)
Magdis
Jag tror det kommer lugna ner sig efter ett tag. Det brukar det göra. smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Felix matte @ 03-06-2006, 22:05)
Någon här som tar sådan?

Jag tar det också och får springa likadant som du, tycker inte det blir mindre. Tycker även det märks om man dricker mycket under dagen.
Fialotta
CITAT (Felix matte @ 03-06-2006, 22:05)
Någon här som tar sådan?

Min pappa äter den och får springa stup i kvarten...
stå ut Agneta wub.gif
Fru fet
Det är ju det som är meningen liksom..när kroppens vätske(blod)volym minskar sjunker blodtrycket. Vissa vätskedrivande verkar länge och tas en eller två gånger per dag, jag antar att du fått en av dessa. Att man rekommenderar att ta den på morgonen är mest av praktiska skäl, att man inte skall behöva springa så ofta på natten. Vet man med sig att man skall göra något särskilt, som att åka buss långt, går det ofta bra att förskjuta tablettintaget en dag. Är det helt olidligt med springandet tycker jag att du skall tala med doktorn om det. Det finns ju väldigt många sätt att behandla högt blodtryck. Vätskedrivande är förstahandsmedel (enligt Kloka Listan) därför att det ofta funkar bra, är väl beprövat och, inte minst, är kostnadseffektivt. Men vi är alla olika och man skall ju kunna leva också! En del människor får helt enkelt en kraftigare diures av vätskedrivande.
Bettson
Dom billigaste typ furix har jag haft och det är precis som du beskriver.

Jag fick byta till Esidrex. Den har någon typ långtidsverkan så att inte toaspringet blir så tydligt 3-8 timmar efter att man tagit tabletten. Esidrex anpassar sig på något mysktiskt vis till kroppsrytmen.

Fast med ett undantag. När det blir väldigt varmt. Då ger den ingen effekt förrän på natten när man ligger och vilar. Trots att man tagit den på morgonen. Så jag har lärt mig att lägga mig och vila någon timme mitt på dagen för att inte svälla så mycket vätska på sommaren
*Felix matte*
Moduretic Mite heter mina tabl (fast dom byttes ut mot billigare namn)...
Fick dom främst för att jag samlar på mig vätska eftersom hjärtat går på högvarv pga sjuka lungor.
Normalt har jag alltid fram tills nu varit Lågtryckare... men nu är också undertrycket
för högt... kanske bara tillfälligt ...hoppas jag iaf tongue.gif

Idag har det faktiskt redan varit liiite lugnare på toafronten smile.gif och så känns
det sååå mycket bättre i ben och fötter... inga bollar till tår och "surret"
är borta. smile.gif

Tack alla för svar. wub.gif
Bettson
CITAT (Felix matte @ 04-06-2006, 22:02)
Moduretic Mite heter mina tabl (fast dom byttes ut mot billigare namn)...
Fick dom främst för att jag samlar på mig vätska eftersom hjärtat går på högvarv pga sjuka lungor.
Normalt har jag alltid fram tills nu varit Lågtryckare... men nu är också undertrycket
för högt... kanske bara tillfälligt ...hoppas jag iaf tongue.gif

Idag har det faktiskt redan varit liiite lugnare på toafronten smile.gif   och så känns
det sååå mycket bättre i ben och fötter... inga bollar till tår och "surret"
är borta. smile.gif

Tack alla för svar. wub.gif

Skönt för dig att du mår bättre wub.gif

Känner igen en del av problemet. Mina händer gör sig skyldiga till många stavfel. När det inte är affärsdokument så lägger jag inte alltid tid på att rätta. Det är som att skriva med ett par diskhandskar fyllda med vatten.

Var försiktig bara med hur du går. Man märker inte alltid hur dålig känsel man har i fötterna när blodtrycket är högt. Det är väldigt onödigt att man ovanpå alla annan skit ska ramla i trappan tex.

Jag har också varit lågtryckare en gång i tiden. BLodtrycket steg inte en gång på förlossningsbordet vilket oroade personalen då. Inte för jag vet varför. laugh.gif laugh.gif

Ungarna blev bra i alla fall och jag lever fortfarande.

Skönt att du slipper surret, Du får väl surra lite behagligare med oss i stället. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 04-06-2006, 22:23)
Skönt att du slipper surret, Du får väl surra lite behagligare med oss i stället. wub.gif

tongue.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon