Full version: Rödklöver
LottaK
Jag har fått massor av rödklöver där jag inte vill ha den.
Hur ska jag enklast göra för att få bort den?
Gräva och rensa noga ... eller finns det bättre knep?
Gurkan
Hur spider den sig ?

Jag kollade på Linneaus, Rödklöver och dom skriver att Rödklöver inte sprider sig med utlöpare utan bara bildar enstaka plantor. Skogsklövern däremot sprider sig med rotutlöpare och bildar stora bestånd.

Själv gillar jag klöver ... önskar att jag hade mer ! $$$ rolleyes.gif
LottaK
då är det skogsklöver jag har ..... på fel ställe ... annars är klöver inte dumt ... håller med dig rolleyes.gif
Hur blir man av med dem?
Finns det någon genväg eller är det bara hårt arbete som gäller?
Gossen Ruda
CITAT (LottaK @ 04-06-2006, 21:44)
Finns det någon genväg eller är det bara hårt arbete som gäller?

Finns båda varianterna. genvägarna heter bekämpningsmedel. Roundup om du inte har något annat där. Jag har vitklöver i grärmattan för någon sadist sa en gång till mina föräldrar att med vitklöver blir gräsmattan grön. Bullshit, gräset kvävs och sen har man en klövermatta. Jag har använt Stroller combi, funkar utmärkt.
noora
CITAT (Gossen Ruda @ 05-06-2006, 16:26)
Jag har vitklöver i grärmattan för någon sadist sa en gång till mina föräldrar att med vitklöver blir gräsmattan grön. Bullshit, gräset kvävs och sen har man en klövermatta. Jag har använt Stroller combi, funkar utmärkt.

Men man får en grön klövermatta i alla fall smile.gif Med vita prickar när klövern blommar tongue.gif

Personligen struntar jag i vilka växter "gräsmattan" består av, bara den är någorlunda platt och grön. Vi har en salig blandning av mossa, gräs, klöver, daggkåpa, groblad, tusensköna, nån liten blå blomma... På vissa ställen är gräset i tydlig minoritet rolleyes.gif
FruFroman
Jag har samma problem - klöver som jag inte vill ha. Det är inte den där snygga, fylliga röda sorten utan en risigare variant som är ojämn i de bleka blommorna, med glest och trist bladverk. Och som de ser ut nu, bruna och utblommade, ser det verkligen risigt ut. När jag försöker dra upp dem går de av om man inte har precis varje stjälk till plantan med i greppet, då följer en bit av rötterna med. Vad krävs för att bli av med eländet? Det kan väl inte vara så praktiskt att det räcker med trimmern?

Någon som vet?
zaaritha
Jag skulle bli glad om rödklövern växte i vår trädgård!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon