Monarda
Hoppas att det nu är helt comme-il-faut att åtminstone en dag på året få hedra och älska Sverige utan att skämmas och bli anklagad för att vara nationalist!
Betty
Instämmer...
ullislerum
instämmer absolut! Det är dax att vi tar tillbaka vår flagga!!!!!
AnitaO
Jag har aldrig varit med om att bli "anklagad" för att vara nationalist.
Men jag kanske har haft tur.
Så klart åker flaggan i topp på tisdag, sen ska vi gå och titta på firandet på idrottsplatsen.

Ciczi
Självklart ska alla som vill få fira Sveriges nationaldag.

Ciczi
Rapchic
bara en fråga...
(och jag vill inte att ni tar mig fel... såklart ska man få fira natioaldagen om man vill
och vill göra det fredligt...)
men varför firar vi nationaldag?..
i många andra länder firar man ju typ frihetsdag...
är det typ att vi fick.. öh .. vad heter det
den där grundlagen
Biggan_
Här kan du läsa om flaggan och nationaldagen!
Sveriges nationaldag
andersen
Vad betyder comme-il-faut ?

Det är väll helt OK att fira nationaldag, men för mej är det större med 1maj.
LadyG
Comme il faut [kåmm il få], fr., som sig bör, passande; på modet, korrekt och fin (i klädsel, sätt o. s. v.).
Nordisk familjebok

Jag tycker det är bra att vi får tillbaka nationaldagen, dags att ta tillbaka flaggan från nassarna också.
Klura
Tips för de som bor i Järfälla eller i dess närhet.
Tänkte åka dit och kika för första gången.
Har hört att det brukar vara en enorm upplevelse.
Publiken står/sitter i backen.

Ti 6.6 Fyrverkeri- och jubileumskonsert kl 20-23.30
Järfälla Gospel Brass och Järfälla Kulturskola.
Årets gästartist är Frank Ådahl som uppträder tillsammans med gospelruppen Voices of Joy.
Fyrverkerimästare, Eje Berglund.
Brukets skidbacke. Fri entré.
Arr. Järfälla Gospel Brass, Järfälla Kultur m fl

Fyrverkerikonsert
Kat
CITAT (Monarda @ 03-06-2006, 22:25)
Hoppas att det nu är helt comme-il-faut att åtminstone en dag på året få hedra och älska Sverige utan att skämmas och bli anklagad för att vara nationalist!

Äh, det är ju mest folk som reagerat på några fås uttalanden och tankar om att det skulle upplevas som retligt. I själva verket är det ytterst få som verkligen tyckt att svenska flaggan skulle vara ful på något sätt.

Kommentarer som dina är dock extremt vanliga.

Jag hoppas på att få slippa sådana istället.
Kat
CITAT (LadyG @ 04-06-2006, 10:27)
Jag tycker det är bra att vi får tillbaka nationaldagen,

Hur ska vi kunna "få tillbaka" något vi aldrig haft?
netaave
Jag tycker det är så himla synd att det är så många som har flaggstång och ändå inte flaggar på nationaldagen.
Jag skrev en liten insändare om detta i vår lokala tidning en gång, och fick ett brev från en förening med mycket tvivelaktiga åsikter om invandrare.
Jag returnerade det naturligtvis, för vad jag menat var ju bara att jag tyckte det skulle flaggas.
Jag önskar mig en flaggstång jättemycket men det passar inte riktigt på vår tomt. Vi har en fasadflagga i stället men det blir liksom inte riktigt samma sak.
sad.gif
LadyG
CITAT (Kat @ 04-06-2006, 16:42)
CITAT (LadyG @ 04-06-2006, 10:27)
Jag tycker det är bra att vi får tillbaka nationaldagen,

Hur ska vi kunna "få tillbaka" något vi aldrig haft?

Aldrig haft?

CITAT
När fick Sverige nationaldag?
År 1983. Men svenska flaggans dag hade då firats i Stockholm ända sedan 1893 på initiativ av Skansens grundare Artur Hazelius.

Varför just den 6 juni?
Historiskt var det den dagen 1523 som Gustav Vasa valdes till kung. Därmed lades grunden till ett svenskt nationellt rike. Den 6 juni antogs dessutom 1809 års regeringsform, som fastslog de medborgerliga fri- och rättigheterna med bl.a. religions-, tryck- och yttrandefrihet.

(Rikskommittén Sveriges Nationaldag)

Resten av riket har haft nationaldag ganska länge, men väldigt få har firat den - utom en handfull nationalister och några få ordinära personer då. (Väldigt många inbillar sig att nationalist = rasist, men i så fall är man mer än lovligt dum.)

Det jag menade är att det skulle vara skönt att få tillbaka nationaldagen, eller ta tillbaka den kanske man skulle säga, från VAM och BSS.
LadyG
CITAT (netaave @ 04-06-2006, 22:06)
Jag tycker det är så himla synd att det är så många som har flaggstång och ändå inte flaggar på nationaldagen.
Jag skrev en liten insändare om detta i vår lokala tidning en gång, och fick ett brev från en förening med mycket tvivelaktiga åsikter om invandrare.
Jag returnerade det naturligtvis, för vad jag menat var ju bara att jag tyckte det skulle flaggas.
Jag önskar mig en flaggstång jättemycket men det passar inte riktigt på vår tomt. Vi har en fasadflagga i stället men det blir liksom inte riktigt samma sak.
sad.gif

Tyvärr är det alldeles för vanligt. De som vill fira och flagga riskerar att (om de inte har MYCKET goda grannar) få sneda blickar.

Jag är inte ett dugg förvånad över att du fick brev "en förening med mycket tvivelaktiga åsikter om invandrare", de är betydligt mer utbredda och aktiva i rekryteringen än de flesta vill tro. De trodde bara att de såg en självfrände i din insändare (besvikelsen måste svidit när brevet kom tillbaka biggrin.gif ).
*Felix matte*
Det är klart vi ska fira Nationaldagen 6 juni smile.gif
Här i stan ordnas evenemang i Järnvägsparken...
tyvärr kan jag inte ta mig dit... men kommer att ta del av firandet
en bit ifrån wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon