Tesla
Detta ska vara en s k lättodlad blomma.
För några år sen försökte jag så den på friland, inget kom upp.
Nu har jag förodlat i köksfönstret och fick en hel del bra plantor. Satte ut dem under första hälften av maj när det var varmt (bor i Västsverige, zon 2).
De flesta visar inga tecken på tillväxt utan tvärtom. Blad skrumpnar och de ser allmänt ledsna och taniga ut.
Varför?
Några har jag satt på friland (t ex runt träd), några i kruka. Alla uppför sig likadant. Ska nu testa att ta in de som är i kruka, och se om de tar sig i köksfönstret.
Nån som vet vad felet är? Att det varit för kallt/dvs att jag satt ut dem för tidigt?
lissa
Hur har du det med vatten ??
Jag sätter dom direkt i blomlåda i vanlig jord och rätt mycket sol. Jag har förodlat några i år, men dom blommar inte än,vilket dom direktsådda gör.
Jag vet att jag ligger lite före i tiden pga mitt klimat, dessutom har ni ju haft väldigt dåligt väder...Jag tror att dom vill ha mycket av både sol och värme för att trivas smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du glömde kanske avhärda dem innan du planterade ut dem, icke avhärdade växter klarar inte solljus och blåst.

(+början av maj i zon 2 låter som ganska tidigt, början av juni är nog mer normalt att plantera ut sommarblommor)
Tesla
OK... nej detta med avhärdning har jag nog inte varit så noga med. Det är bara nån enstaka gång förut som jag frösått, och då har det varit jättevarm vår. Men blommar för dagen verkar vara mer känslig än annat. Hade även sått Inkakrage & luktärter, och dehar klarat sig utan problem. Fast inte växt särskilt mycket förstås, så kallt som det varit.
Åsa tror du att BfD kan ta sig på nytt, om det nu blir varmare, vilket det verkar bli?
Anders zon 1
Blomman för dagen är värmeälskande och den senaste tidens kyla i kombination med dålig avhärdning innan plantorna sattes ut är säkert orsaken till att dom inte mår bra. Om skadorna inte är alltför stora kan dom nog hämta sig igen när värmen kommer tillbaka.
Carex
kompletterna med antingen lite köpt eller så lite till, mina kom upp för två veckor sedan och står ute nu (de "avhärdades" när de stog dygnet runt vid ett öppet badrumsfönster, eheum) ännu ser de inte ut att ha dött;)
Tesla
tack för råd.
det borde stå på påsen hur man avhärdar... om man inte är så kunnig. huh.gif
Men som sas, så har ju den senaste tiden varit extremt kall. Hoppas att några tar sig, iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon