Full version: Flytta buskar
visbylinda
Vi kommer att göra en del förrändringar på tomten och det kommer att innebära att vi måste flytta del buskar och ge bort andra. Frågan är när i tiden vi bör göra dessa och om det kanske t.o.m är fördelaktigt att göra det i etapper (om det passar olika för olika växter)?

Följande växter berörs:

-BRUDSPIREA. Den har blommat vackert i en månad men nu börjar blommorna trilla av. Har den blommat klart för i år eller kommer den igen? Funderar nämnligen på att klippa ner den riktigt rejält efter blomning så att den blir lättare att flytta. Just nu är den 2 m hög och nästan 3 m bred och den står mycket olägligt vid en grind så att man knappt tar sig in med barnvagnen där.

MANDELBLOM. Denna vackra buske står under vår 3 meter höga och täta Paradisbuske och får knappt nåt ljus alls. I år blommade den vackert men bara på 1 av 12 kvistar (på den enda grenen som fick nåt ljus) och nu har de blommorna blommat klart. Kommer det fler under sommaren? När är det lämpligast att flytta denna? Nåt man ska tänka på?

NAMNLÖS BUSKE. Gamla ägaren kallade denna för Liljekonvaljspirea men någon sådan växt finns inte. Några av er besökare trodde att det var en Konvaljbuske och andra gissar på nån slags Spirea. Den ska visst blomma med vita vackra blommor men har inte blommat på flera år enligt gamla ägaren. Hennes gissning var att den står för mörkt för den får verkligen INGET ljus under Paradisträdet. Hon var själv pensionär och orkade nog inte flytta den.
Vågar jag flytta den när jag inte vet vad det är för nåt? När?
Namnlös buske

PLYMSPIREA. Även denna stackare står under det täta paradisträdet men den står mest fördelaktigt i ljussynpunkt och blommade därför fint förra sommaren (i år har den inte hunnit börjat blomma än). Däremot är placeringen mindre lämpligt för oss eftersom den sträcker sig in en bra bit över trätrallen där vi äter frukostar. Skulle ju kunna beskära den en hel del men faktum är att det här är den enda busken jag INTE vill ha kvar. När är det lämpligast att gräva upp och ge bort den?

ROSENTRY. Har två buskar som är ca 1,5 m hög och 1,5 m bred som jag ska skänka bort till en vän. Antar att jag bör vänta tills de blommat klart. När i tiden är det ungefär? Har de stora rotsystem? Överlever de en flytt?

SCHERSMIN. Vet inte vilken Schersmin det är, bara att den gamla ägaren sa att den luktar gott (vet ej färgen på blommorna). Den är ca 1,20 meter hög och kanske 1 m bred. En väninna till mig har en likadan buske men hennes är över två meter hög. Är det här en växt som ogillar att flyttas? Om den kan flyttas, när bör det göras? Har den stort rotsystem?
Den står mest olämpligt av alla buskar (mitt i gräsmattan) men i och med att den kommer att bli så stor så hittar jag inget riktigt bra alternativ till den så kanske får den stå kvar.

NAMNLÖS SPIREA. Den här står på framsidan och ska visst ha ljusrosa blommor (den blommar inte än). Den är ca 1 meter hög och nästan lika bred. Den ser riktigt risig ut och halva busken var helt torr i och med att en stor Thuja hindrat den från att få ljus på den sidan. Kan jag klippa ner den rejält innan jag flyttar den? Lämpligast efter blomning?
Nån sorts spirea

HYPERICUM. På varsin sida om vår entrétrappa står varsin buske Hypericum som doftar helt fantastiskt när de blommar. De är ca 70 cm i diameter och har precis börjat växa upp för i år men har en tid kvar till blomning. Jag älskar dessa växter men vill flytta dom till baksidan för just nu försvinner de nästan barkom de extremt stora Lagerhäggen som också står där. När är det lämpligast för en flytt?

Mycket tacksam för all info. Något generellt jag bör tänka på när jag flyttar buskar?
Era synpunkter kommer att ligga till grund för ev flyttar. Om något riskerar att tvärdö vid flytt kommer jag självklart att undvika det.

Fler bilder från trädgården hittar ni här
Åsa, mälardalen zon 2
Lövfällande buskar flyttas helst när de är i vila (= utan blad) vilket innebär sen höst eller tidig vår. Try, spirea och schersmin brukar vara ganska tåliga växtslag de brukar inte dö i första taget. Mandelblom antar jag är rosenmandel den kan du också flytta sen höst eller tidig vår.

Hypericum (buskvarianten) är ju en lite mindre härdig växt, så där ska man nog flytta den tidigt på våren och inte på hösten.

Angående Schersminen det finns många olika sorter schersmin en del blir inte så stora så det är inte säkert att din blir lika stor som din väninnas.
visbylinda
Du har helt rätt, det var Rosenmandel jag menade. Jag är en snurrluva!
hellen99
Men du kan klippa ner alla spireor när de har blommat klart, för då kommer nya skott och grenar och det är dem de blommar på nästa år!
Sen blir det ju lättare att flytta på dem senare när de inte är så stora, så passa på när de är överblommade, man kan ta ned dom till 5-10 cm över marken! smile.gif
ingrid fuxwall
Vi hade några gamla schersmin och var tvungen att bilen till hjälp för att få upp rötterna. Slog ett snöre runt roten som var väl utgrävd och kopplade sedan detta till dragkroken.

Fast det var vår schersmin.

ingrid
Eva 33c
Bara en liten kommentar, Plymspirea brukar man kalla en perenn som heter Aruncus dioicus och det är nog inte en sådan du menar.
visbylinda
CITAT (Eva 33c @ 04-06-2006, 20:12)
Bara en liten kommentar, Plymspirea brukar man kalla en perenn som heter Aruncus dioicus och det är nog inte en sådan du menar.

Jag vet inte om det är en sån jag menar. Jag har aldrig själv sett busken i blom men den tidigare ägaren sa att det var en Plymspirea. På bilden nedan (som jag hittade till via Google) så verkar bladen stämma överens ganska väl med min buske.

Eva 33c
Plymspirean är ingen buske utan en perenn, dvs den vissnar ner helt varje år och börjar om med nya skott från marken. Din bild förställer just perennen Aruncus. Du skrev att du funderade på att beskära den så det lät som om du pratade om en buske med vedartade grenar. Det var därför jag trodde att du inte menade den. rolleyes.gif
Min aruncus är inte högre än 20-30cm än, men den blir ca 150cm när den kommit upp ordentligt. Men jag bor i zon 5.
visbylinda
CITAT (Eva 33c @ 04-06-2006, 22:27)
Plymspirean är ingen buske utan en perenn, dvs den vissnar ner helt varje år och börjar om med nya skott från marken. Din bild förställer just perennen Aruncus. Du skrev att du funderade på att beskära den så det lät som om du pratade om en buske med vedartade grenar. Det var därför jag trodde att du inte menade den. rolleyes.gif

Den jag pratar om är en buske så du har fattat helt rätt. Det är jag som är förvirrad eftersom jag tog över en trädgård som var utblommad och där jag tog för givet att gamla ägarens uppgifter om blomnamn stämde vilket det inte gjort. Det hon kallade Japanskt körsbär var en Rosenmandel och den hon sa var en Jasmin var en Schersmin. Enarna var inte enar utan Thujor och nu verkar det som om Plymspirean inte är en Plymspirea ;-)

Jag får helt enkelt ge mig till tåls och vänta tills växterna blommar. Då rätas nog många frågetecken ut.
Tack för nyttig info!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon