tavvas
Det är andra året jag odlar och jag har i år försäkt göra allting rätt, nu är det bekymmer på en gång. På mina tomatplantor, mest ser jag detta på Tommy och Camp, är det buckliga blad. Eventuellt kan jag på nämd soer se en färgskiftning på bladen. Jag har läst om tomat-mosaikvirus. Finn det någon annan orsak till buckliga blad?
Om det är mosaik-virus, hur kommer plantan och skörden att påverkas?
Skall jag kasta ut plantorna ur växthuset eller kan smitta redan ha spridit sig till resten, så att det inte spelar någon roll?
Snälla kan någon ge mig ett råd!

Brita
Åsa, mälardalen zon 2
Buckliga blad på tomat såhär i början av säsongen brukar betyda att de har överskott på kolhydrater. Det finns gott om näring i marken + det är ljust och hyfsat varmt på dagarna, på natten är det dock fortfarande lite kyligt så nedbrytningen av de kolhydrater som växten samlat in under dagen går långsamt = det blir ett överskott som lagras i bladen.

Detta är inget att oroa sig för det är bara helt naturligt för tomater såhär i början av sommaren, släng inte plantorna.

Lite skiftningar i bladen är också normalt i början av säsongen och det beror ofta på näringsbrist ex. kan bladen få lite lilaaktiga skiftningar p.g.a att rötterna kan ha svårt att ta upp fosfor ifall det är lite för kyligt i marken detta är inte heller något att bry sig om det rättar också till sig när det blir varmare.
tavvas
Tack Åsa för hjälpen. Nu kan jag släppa den funderingen/Brita
jåj
Hej.
Jag odlar 40 sorter tomater och det är ofta någrasom ser knepiga ut!

Men det brukar ordna sig ...
Det"farligaste" är torka och sol i ett växthus där temperaturen paserar över 30 grader ...

Läs inte allt om nematoder och virus så blir det mycket lättare.
De okunniga odlar tomater på samma plats i över 10 år och lyckas bra!
Mamma odlade i sitt växthustomater i 10 år och sedan fortsatte pappa i flera år också, inga problem utan massor av tomater och goda också !

JÅJ
P.S
Vi vet ju bättre och har kunskaper så det blirmassa jobb men till vilken nytta ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon