Full version: Trädfall i Göteborg
Gossen Ruda
Tyvärr har fått vatten på min kvarn vad gäller träds farlighet. Ett träd i centrala Göteborg föll igår kväll och skadar en kvinna. Träd är fina men man måste tänka på var dom står och hålla noggrann koll.

Artikel i GP
jholma
Hej

Det är nog viktigare att hålla koll på bilar och trafikanter än träd

Jan
KURT
Vi gör oss inte av med alla bilar trots alla olyckor de orsakar. Det som verkligen orsakade denna olycka var ju bristande kontroll och underhåll av träden. Det finns utmärkta metoder för att identifiera ruttna träd.
Louise i Göteborg
Vad hjälper kunskap om man inte använder den.

En hel del trafikfarliga bilar plockas bort varje år av bilprovningen. Men bilen är ju bara verktyget, de farliga hantverkarna - vi - provas aldrig sen' vi väl fått vårt körkort......

Tramsdiskusion - jag erkänner tongue.gif
Cilla
Det är absolut viktigt att stora träd i stadsmiljöer sköts väl. Tyvärr är det alltför vanligt att stadsträd

- planteras i mycket små jordvolymer
- trädrötter kapas hej vilt vid grävningar
- marker höjs eller sänks vid trädens rötter
- markytor strax intill träd hux flux hårdbeläggs med plattor, stenar eller asfalt utan att man ser till att syresätta jorden (t ex med skelettjord)

och inte minst att man gräver och stökar om kring stadsträd utan att park- och trädkunniga är med.

Utan träd blir städerna högst otrevliga och på sikt farliga för oss människor. Det gäller att sköta dem väl och med kunskap!
Gossen Ruda
Ett sätt när man inte har några argument i en diskussion är att prata om nåt annat. Det finns andra och bättre fora för bildiskussioner. Observera att jag inte är emot träd i städer men jag tycker man borde fundera mer på var dom kan stå. Precis som Cilla skriver så mår många stadsträd dåligt men miljön är också påfrestande.

Marken i en stad genomkorsas av elkablar, telekablar, vattenrör, avloppsrör mm. Dessa behöver underhåll och ibland också kompetteras. Står ett träd då illa till kommer det givetvis att skadas men vad f-n skall man göra? Sen är det ofrånkomligt att gator och trottoarer måste ha olika former av beläggning. Grusvägar i städernas centrum? Och grusade gångar? Nej tack!

Jag tycker att man borde ta sig en ordentlig funderare på var träd kan stå respektive inte stå och inte bara lyssna på trädkramare. Fram för mer parker och mindre träd i gatumiljön. Och givetvis hålla noggrann koll på alla träd som redan finns. Jag tror inte riktigt på att undersöka ett träd från utsidan eller borra hål för att kolla ev röta i stammen. Fin grogrund för rötangrepp? Man ser ändå inte om rötterna är skadade eller har du andra uppgifter Cilla? Bättre då att utrusta en kraftig grävmaskin med en madrasserad gripklo och sen försöka bryta ner trädet. Ett friskt träd klarar det men inte ett rötskadat.
yla
CITAT (Louise i Göteborg @ 14-05-2003, 11:18)
- vi - provas aldrig sen' vi väl fått vårt körkort......

Tramsdiskusion - jag erkänner tongue.gif

johoda jag har precis lämnat in läkarintyg för att få behålla mitt körkort
A BE CE DE thihi fast du har rätt de e bara de tunga kombinationerna som man testas för de borde nog vara tester även för vanliga körkort
men min läkare hade en smart tanke där han tyckte att olycksfalls registret skulle vara en indikation på om man skulle in för läkarkoll
kanske inte en så dum ide

flåt de kanske inte passade i trädavdelningen men jag blev visst lite exalterad wub.gif wub.gif wub.gif
Cilla
Japp Åke, stadsmiljön är påfrestande - inte bara för träd utan också för oss människor... Och för att göra den lite mindre påfrestande väljer de flesta stora och små städer att behålla och plantera träd i gatumiljöerna. Också stora träd som kan vara med och forma rumsmiljön bland de stora byggnaderna, de öppna gatumiljöerna, för att minska bullret, ta upp damm, skänka skugga etc.

CITAT
Marken i en stad genomkorsas av elkablar, telekablar, vattenrör, avloppsrör mm. Dessa behöver underhåll och ibland också kompetteras. Står ett träd då illa till kommer det givetvis att skadas men vad f-n skall man göra?
Stadsplanerare har i alla tider haft planering för detta - bra och dåliga sådana. De mer moderna som idag används i bl a Malmö, Linköping, Uppsala och delar av Stockholm innebär att man lägger kablar på ett ställe i gatorna och inte som tidigare på alla möjliga ställen där träd sedan förväntas växa.

CITAT
Sen är det ofrånkomligt att gator och trottoarer måste ha olika former av beläggning. Grusvägar i städernas centrum? Och grusade gångar? Nej tack!

Idag använder man i högre grad luftade skelettjordar för att också kunna ha hårdgjorda ytor kring träden. Man tänker också kring växtbäddar på annat sätt än fyrkantiga lådor. Dessutom gör man fixerade grusytor mellan träden där det är möjligt. Många hårdgjorda ytor mellan träd i stadsmiljöer är helt onödiga. Flera kommuner satsar idag t ex på skelettjordar med genomsläppliga plattor och hårdpackat grus, och kan på så sätt ha välmående träd också i parkeringsmiljöer.

CITAT
Jag tycker att man borde ta sig en ordentlig funderare på var träd kan stå respektive inte stå och inte bara lyssna på trädkramare.
tongue.gif Man tar sig ordentliga funderare i stort sett varje dag i svenska städer och även sådana som du kanske kallar trädkramare har synpunkter på var träd ska stå. Det är ofta okunskap som gör att träd i stadsmiljöer placeras illa.

CITAT
Fram för mer parker och mindre träd i gatumiljön.

Helt klart en idé värd att fundera över, men det är svårt att etablera nya parker i städer som redan existerar. Dessutom vill fortfarande många i städerna att det ska återplanteras träd i gatumiljöer där idag de äldre träden måste tas bort.

CITAT
Och givetvis hålla noggrann koll på alla träd som redan finns. Jag tror inte riktigt på att undersöka ett träd från utsidan eller borra hål för att kolla ev röta i stammen. Fin grogrund för rötangrepp? Man ser ändå inte om rötterna är skadade eller har du andra uppgifter Cilla?
Det finns idag både kunskap och teknik för att kontrollera rötskador, sprickor mm i trädens ovanjordiska delar liksom underjordiska - men det kostar liksom det kostar att gräva upp gatorna för kolla och byta ledningar mm.

Billigaste sättet att hålla träd rötfria är att
- plantera dem i tillräckligt stora växtbäddar
- planera grävningar i närheten av dem också tillsammans med parkcheferna i kommunen
- välja sorter som har rätt storlek och täthet så att de inte behöver storkapas
- uppbyggnadsbeskära i början, inte glömma bort träden i fem-tio år och sedan komma med sågen

CITAT
Bättre då att utrusta en kraftig grävmaskin med en madrasserad gripklo och sen försöka bryta ner trädet. Ett friskt träd klarar det men inte ett rötskadat.

Kan man kanske göra också, men det säger inte allt om trädets förmåga att under en annan säsong kunna ta samma tryck. Man måste kolla stadsträd på olika vis för att kunna bedöma dem - men framför allt behandla dem som de biologiskt levande existenser de är och inte som om de vore lyktstolpar...

Och helt klart - kan eller vill man inte behandla dem med kunskap om att de t ex också måste få behålla sina rötter och få syre till dem - då ska man inte ha dem heller!
*Felix matte*
CITAT (Cilla @ 14-05-2003, 20:32)
men framför allt behandla dem som de biologiskt levande existenser de är och inte som om de vore lyktstolpar...

En liten fråga som inte har med "stadsträd" att göra.
Vi har en liten rönn som inte vill växa som rönnar brukar göra.
En del av löven har brunaktig färg och är "krusade" i kanterna
och det är likadant varje år.
Kan det bero på att en del hundar har den som sin lyktstolpe?
Kan det vara så att hundpiss skadar träd?
Gossen Ruda
Först Felix matte. All urin innehåller ett koncentrat av avfallsprodukter från kroppens ämnesomsättning och är därmed ett perfekt gödningsmedel för växter. Fast inte i original, det måste spädas ut. Jag är inte säker på att det är ditt problem men börja med att hålla hundarna borta. Tänk vad som händer om du slänger på för mycket gödning på växter, dom bränns bort.

Cilla, vi är nog ganska överrens. Ett annat problem i stadsmiljö är påkörningsskador av bilar. Blir lätt angreppspunkter för röta. För att inte tala om alla dessa olagliga affischuppsättare som använder träden som reklampelare och dessutom använder häftpistoler. Fult är det också. mad.gif

Det var en intervju i Västnytt med någon ansvarig och han pratade om någon rötsvamp som angriper rötterna och stambasen och som dessutom inte syns på utsidan. Låter som det som angriper rönnarna vid sommarstugan. Där vet jag att honungsskivlingen kommer på rönnstubbarna men om det är primärangriparen eller sekundärt angrepp vet jag ej.
Hannele
Ca 300 spårvagnar och bussar kör på fotgängare per år i Göteborg.
Det omkommer några personer per år i kollektivtrafiken.

En gång har ett träd fallit ner... Och Gossen Rudas 'lösning' är att ta bort alla träd! wacko.gif
Cilla
Javisst är påkörningsskador på träd illa i storstaden. Och ofta helt onödiga! Med stolpskydd vid parkeringar och längs väg undviker man de flesta av dem, eftersom de flesta sker där det är trångt och man kör i låga farter.

Underligt nog är det sällan dessa tryckskador som skapar röta som sprider sig. Jag har ofta förvånats över hur starkt trädets försvarssystem är vid stamskador. Ibland kan barken vara helt borta och spintveden intryckt på en stor yta utan att rötan gått in en enda centimeter, även på gamla skador. (Stamskador som går runt stammen eller som sker på unga träd är dock alltid allvarliga.)

Stora avsågade grenar och rotavgrävningar orsakar större skador på träden, med missfärgad ved och rötsvampar som kryper i längsled.

Det är tragikomiskt att se träd som under byggen får rejäla stamskydd men som får rötterna avgrävda och tilltrampade av maskiner och lastning av byggmaterial. De lever längre med en och annan stamskada om de får behålla rötter och normalt sammanpackad jord!

Tickor är oftast ett allvarligt tecken på svaghet hos träden, och fruktkropparna (de synliga, hårda svampskivorna eller svampbulorna på trädet) kan komma när tickan haft flera år inne i trädet. Vissa tickor kan angripa ett friskt träd, men de flesta kommer när trädet är försvagat av andra rötsvampar. Skivlingssvampar (de med hatt) finns sådana som är tecken på långtgående rötskador i trädet och de som är helt ofarliga.

Hundurin skiljer sig kemiskt från t ex mänsklig urin och är dessutom ospädd när de kommer på träden. I större mängder är de till skada för träden, och ett problem i städer där man antingen har för få träd för hundarna att urinera på tongue.gif och där man inte sett till att plantera marktäckare som hundarna inte vill passera.
Gossen Ruda
Cilla, det bästa sättet för att få hundar att sluta pinka på träd är att utbilda den som håller i andra änden av kopplet. Men tyvärr är många, inte alla, hundägare totalt obildbara och saknar respekt för andra och annat än sin älskade voffsing.

Hannele, du är nog en av dom värsta människor jag träffat på som missförstår allt. Läs mina inlägg igen!!!!!!!
Cilla
Åke,
Nu övergår ämnet visserligen till ett annat, men även hundar har ju ett visst beteende som är svårt och kanske inte önskvärt att helt ta ifrån dem...

Det kan också vara svårt att inse att ens egen lilla hund bidrar till den stora mängd urin som ett stadsträd får ta emot under en dag eller en vecka, som antagligen de flesta hundägare också är okunniga om är skadligt för träden. Kanske lika svårt att inse som att ens egna skvättar ogräsbekämpningsmedel bidrar till en större mängd?

I vilket fall som helst: Fler träd, bättre planterade och i bättre växtbäddar som hundarna kan pinka lite på löser problemet...

Som sagt. Ett stickspår... Men eftersom vi varit eniga om både det ena och andra i senare inlägg så är det väl lika bra att ta upp ett par skiljaktigheter igen? tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2003, 21:38)
Cilla, det bästa sättet för att få hundar att sluta pinka på träd är att utbilda den som håller i andra änden av kopplet.

Felix pinkar inte i närheten av Uteplatsen och därmed inte heller på Rönnen, medan förbipasserande hundar gör det när vi inte är inom synhåll mad.gif
Cilla
Om du har möjlighet att ta upp jorden kring stammen och plantera lite högre perenna växter där så brukar det lösa problemet, de flesta hundar gillar inte att vada genom blomster för att ställa sig mot stammar. Särskilt inte om det finns en bekväm lyktstolpe i närheten...
Gossen Ruda
Nytt trädfall i väster,den här gången i Kungälv. Jag bara länkar till GP utan några övriga kommentarer. Det mesta har skrivits redan, även en del som inte borde skrivits.

GP, trädfall i Kungälv
Cilla
Intressant Åke! Tack för länkarna!
yla
passa på o kolla in den gulliga älgfilmen i slottsparken då ni är inne i gp urgulliga älgar ..kul tidning GP rolleyes.gif tongue.gif
o vildsvinen vilken flock han hade bra staket den killen som filmade
undras vart dom tog vägen sen me hela skocken av ungar rolleyes.gif
Louise i Göteborg
Slottskogen! Jag har visserligen plockat bort det ur min signatur men jag är lika begiven på att märka ord som förr. wub.gif
Ewa L
om vi nu har gått med i syföreningen och skall märka ord: Slottsskogen
Louise i Göteborg
Häpp!

Det är som jag säger - den klent begåvades sätt att hävda sig - och jag kan inte ens stava.
yla
oppsan flåt en stockholmare som försöker sej på att stava till nåt i göteborg
thihi de va inte meningen

men titade ni på de gulliga älgarna då ?? rolleyes.gif o vildsvinen så sööööta

Slottsskogen, sådärja nu e de rätt

redigerar jag i de gamla så blir ju era inlägg onödiga laugh.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon