Full version: Vad kan detta vara?
Kerstin i Malmö
I min örtagård har jag hittat något konstigt. Redan i fjor fanns blad, liknade lite gurka/squash i växtsätt, lite klätterväxt, med tunna gröna spiraler som hakade in i annan växtlighet och många ganska små blad. Små vitgula blommor vill jag minnas att där kom. Jag tog bort det gröna för det blev väldigt mycket av det.

Nu i år har det kommit igen och när jag skulle gräva upp det så fanns det en stor vit rot under, som en blandning mellan morot och palsternacka fast vit! Svärmor smakade en liten bit och den var stark/besk tyckte hon.

Finns det någon som vet vad detta kan vara?? Det är ingenting som jag själv köpt och satt!

Kerstin
helull
Kan det vara åkervinda?
user posted image

Eller åkerbinda?
user posted image

Hoppas jag gjort rätt när jag lagt in bild-URLarna så du ser hur de ser ut.

Hälsningar,
Helena
Åsa, mälardalen zon 2
Hundrova kanske, den tillhör gurkväxterna, är flerårig. Hundrova är inte speciellt vanlig så är det den så skulle jag nog inte utrota den helt, kanske flytta den till en egen plats. Enligt virtuella floran har den använts mot vattusot och andtäppa, växten är dock giftig så man bör nog inte äta den.

Det finns 2 olika hundrovor en får svarta bär och den andra får röda bär. Den med röda bär har också skilda han och honplantor.

Hundrova
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cucurbita/...on/bryoalb.html

Kerstin i Malmö
Ja du Åsa, nog ser det bekannt ut!! Jösses, ja då har den ju hamnat rätt ivarjefall i örtagården... Nu tror jag jag grävde upp allt men tror mig ha sett den även på annat ställe...

I örtagården växer även murklor... Kommer nu inte ihåg vilken sort det var. Svärmor kollade upp dem och sa att dom var ätliga men jag vågar inte.

Hur kan den egentligen komma sig att sådat kommer, som svampar och hundrova?? På denna plats var det fram till i fjor gräsmatta...

Åkervinda har jag redan... ett ogräs utan dess like som är min stora mardröm i trädgården med sitt enorma rotsystem...

Kerstin
Gossen Ruda
Svampmycel kan finnas och växa i jorden i åratal utan att förkunna sin närvaro. När förhållandena blir gynnsamma skickar dom upp fruktkroppar som är det vi kallar för svamp. Själva svampen är mångdubbelt större och kan vara flera 100 m i diameter.
Kerstin i Malmö
Hmm, vi har ett "magiskt" hål på vår uteplats, boplats för svampen kanske tongue.gif . Man kan hälla i vatten i mängd, ta ner ett armeringsjärn hur långt som helst trots att vi fyllt på jord mer än en gång...

Igår hittade vi en annan konstig svamp på annat ställe...

Säg inte 100 m, tänk om man vaknar en morgon och bara ser svamp... wink.gif

Kerstin
Wargen
Jag har precis försökt att gräva upp en hundroveplanta. Roten mätte en halv meter! i diameter och jag lyckades inte få upp rotspetsen fast jag grävde minst 80 cm ner i jorden!Har flyttat alltihop till utedasset som den nu ska få klä in. Den växer sig enormt stor på en sommar, förra året klädde den hela växthuset...En så stor pålrot är ju svår att flytta men de delar som blev kvar och hade gröna skott tog sig efter omplanteringen och har redan kommit en bit. Alltså ska man tänka sig för innan man planterar den i rabatten. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon