Har haft mina balkonglådor inomhus pga frostnätter (för ett par veckor sedan, alltså) och upptäckte att bladen på två av mina tagetesplantor hade försvunnit.
Men inget mer hände, och allt verkade ok igen.
Nu har lådorna stått på balkongen igen, och idag skulle jag plantera om tagetesens granne; lavendeln.
Upptäckte där gröna små figurer, söm typ löss, som kröp i jorden.
Vad är det?
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2006, 19:31
Vet inte vad du menar med gröna figurer i jorden men tagetesblad brukar ju vara sniglarnas favoritgröda och ex. åkersniglar är små och nattaktiva och de kan äta ganska glupskt + även grönsaksflyet verkar gilla tagetsblad (+de är bra på att gömma sig).
Grönsaksflylarv

Många skadedjur/sjukdomar är dock sortberoende och lavendel och tagetes är inte släkt med varann så de gröna figurerna i jorden vid lavendeln har troligtvis ingenting att göra med de försvunna bladen på tagetes.
Fast jag skulle kanske ha skrivit att jag bor i lägenhet och bara har balkong, så jag vet inte hur jag skulle fått in sniglar i balkonglådorna...

Figurerna liknade små, små löss, fast jag har ju alltid trott att löss bara lever på själva växten.
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2006, 19:39
Löss lever på växterna men de kan såklart trilla av växten och hittas på ytan av jorden, det är dock omöjligt för löss att knapra i sig blad de har inga tuggande mundelar de skadedjur som har tuggande mundelar är sånt som skalbaggslarver, sniglar, fjärilslarver och stekellarver. Det händer att man får med sådant som sniglar och skalbaggelarver med den köpta jorden men det är ju inte så vanligt så annars är det någon stekel eller fjärilslarv som varit framme på tagetesen där flyger ju de vuxna och lägger ägg.
Vad gör man med lössen då? Är det såpvatten som gäller?
Tack så mycket för hjälpen i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2006, 20:03
Upprepade såpvattenbehandlingar brukar funka mot löss.
Efter nogrann genomgång visar sig krypen i tagetes lådorna vara något som liknar pyttesmå spindlar, mörka, typ grå. Sprayade dom med såpvatten också, fast jag vet inte om det funkar....
Det är säkert småsniglar som käkar dina tagetes,dom älskar dem!Prova att strö ut lite snigeldödmedel,eller småskålar med öl som de dricker med förkärlek och drunknar i.En blöt vår hade jag ca 10 tagetes kvar av 50,bara en liten pinne kvar av de uppätna!Du måste fortsätta med snigelgift om det är regnigt väder.
Lycka till!
mvh anilin
Snöflinga
06-06-2006, 16:49
Mina tagetus på balkongen äts med god aptit av gråsparvarna

Bladen alltså ... Först, innan jag visste, kunde jag inte förstå vad som hänt, tittade förgäves efter kryp .. men icke.
Men så en morgonstund med kaffekoppen såg jag en gråsparv som började tugga på ett blad, fick sällskap av en kompis som gjorde likadant, tror de matar ungarna med mina tagetus ... snart är det bara blommorna kvar
AHA! Det låter ju som en trolig förklaring för oss balkongodlare, ska hålla lite bättre utkik...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.