Full version: Fjärilsmat
Sandis
Vilka växter ska man ha i trädgården/på balkongen för att locka till sig fjärilar?
fandolin
Oregano, isop, lavendel, heliotrop ~ för att nämna några
Sandis
finnsd et fler förslag? Vet att jag köpte en tidning där en av artiklarna handlade om just det, men jag har förlagt den...
Åsa, mälardalen zon 2
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...ilstradgard.htm
Madeleine1
Det finns speciella fröblandningar för det. I år har jag provat med en från Bröderna Nelson - Blandning, Nectar 62186. Förra året hade jag bl.a Bollgilia vilket lockade till sig massor av fjärilar.
cic
Även här finns det "specialblandningar". Så himla söta alla de där Alfonsfröpåsarna.. Jag kunde inte låta bli att själv köpa en "Alfons blommor för fjärilar". wub.gif
Whiskuchi
Syrenbuddleja sägs vara en favorit. rolleyes.gif
Sandis
Åh, tack för alla tipsen. Tycker det är så fint med fjärilar, och har hört att dom bara blir färre och färre för att folk planterar andra växter istället.
Tyckte fjärilsträdgården verkade grymt bra, men jag är ju bara balkongmänniska... tongue.gif

Så det blir nog en blandpåse istället :-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon