anna_rispan
04-06-2006, 20:06
Jag har trott att det är typ 100 procent lera, men nu undrar jag. Har inte gjort rulltestet. kan man göra det själv på ett enkeltsätt. Läste någon beskrivning om att man skulle kleta med massa vatten o så... Någon som gjort rulltestet??
Men anledningen till att jag börjar tvivla på lerhalten är att det är flera plättar av landet som har myrbo i sig, plus att det inte känns så där fukthållande som jag fått för mig att en lerjord är.
Att jorden är mullfattig har jag klurat ut genom att läsa någonstans att ju mörkare detso mer mull, ljusare jord-mullfattigare.
Men... Vad kan då jorden ha för beståndsdelar. O vad är bäst att förbättra med??
Tacksam för alla svar.
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2006, 22:27
Rulltestet är väl bara att ta en klick blöt jord och rulla mellan handflatorna ju tunnare ihophållande sträng man får desto mer lera brukar det vara i jorden.
Oavsett jordtyp så brukar organiskt material funka bra som jordförbättring(ex. gödsel, kompost, gräsklipp mm.).
Precis, man blöter jorden med vatten och knådar tills den inte klibbar. Sen rullar man ut leran mot ett plant underlag tills tråden blir så smal att den går av. Trådens tjocklek då visar vilken jordart det är:
I boken "Marken" anges "trådtjocklek vid utrullningsprovet" för:
Grovmo - kan inte rullas ut
Finmo: 2-6 mm
Mjäla: 4-6 mm
Lerig jord: 3 mm
Molera: 2 mm
Mjällera: 2 mm
Mellanlera: 1-1,5 mm
Styv lera: 1 mm
Mycket styv lera: 1 mm
Jag har tung lerjord, jag kan rulla spagettiformade korvar av min jord och jag har massor av både "Svartmyra" och "Gul tuvmyra". Myror trivs i all mark som inte är för blöt .... tror jag. Vartannat spadtag i min lera är ett myrbo. Tuvmyronas bo hittar jag hela tiden när jag gräver men svartmyrorna är dom som syns ovan mark, deras bo har jag dock aldrig sett. Undrar var dom bor ??????
Ta lite jord och fukta den och kolla om du kan forma den, då är det lerjord, eller om den är för smulig, då är det inte lera, tänk också på att jorden kan variera mycket runt om i trädgården. Den är inte säkert samma i hela trädgården.
CITAT (Gurkan @ 05-06-2006, 02:35)
men svartmyrorna är dom som syns ovan mark, deras bo har jag dock aldrig sett. Undrar var dom bor ??????
De bor i mina rabatter.... Jag har stora stenar som rabattkanter och där under trivs dem.
Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.