Full version: Hortensia
misSophie
Jag har shoppat! smile.gif

Blev ett impulsköp av en fiin hortensia. Sen kom ju eftertankens kranka blekhet och " vad har jag köpt??!!". Hmm...blink.gif

Min tanke var att den skulle stå i ett hörn, ganska torrt hörn, men vi har vatten. smile.gif Den kommer få mitt-på-dagensol, o samsas med rosor.

Nu undrar jag om det är nån annan som kanske har den sorten eller erfarenhet av den. Lite skötselråd o tips skulle verkligen sitta fint. smile.gif

Jag sökte på hortensia o fick vetskap om att inte klippa ner den,även om den ser död ut. Gäller det denna sorten med?

Ni grymt kunniga Odlare därute får hjälpa den mest amatöriga novisen jag vet! biggrin.gif

Kram på er!
misSophie
Helena Gavle
Hej! Har länge funderat på Hortensia, men har ingen plats... Däremot favoritblomma att köpa hem inne tidig vår. Ett tips har jag dock! Om man planterar den i vanlig jord blir den rosa. Vill man ha den blå måste man ge den sur rododenrdon jord. Det kan väl kanske ge dig starten på ditt hortensiaäventyr...
annafbg
Hortensior blommar på fjolårsskotten, så klipp inte bort årets blommor smile.gif . En del grenar brukar dock frysa bort, men jag brukar vänta till slutet av maj innan jag klipper bort dem (zon 1) för att vara säker på att de verkligen är döda.
Min hortensia får kompost flera gånger per sommar. Jag bara häller ut den runt om växten. Den står ungefär som din och trivs jättebra. Det är ju tur att man har vatten biggrin.gif
misSophie
Hortensian är i jorden! smile.gif Den fick lite gödsel runt fötterena o massa vatten, så nu håller vi tummarna! Hårt! smile.gif
misSophie
Hjälp!

Den dööör! Det var tydligen lite varmt i det hörnet. Blaen är brunfläckiga och helt ihop skrumpnade. Nu blir det flytt till ett skuggigare ställe...
lissa
Jag gör tydligen tvärt om vad man borde göra med en massa saker, som t.ex klippa ner hortensian på hösten. Jag har också hört att den blommar på fjolårsgrenarna, och det stämmer på den ena av dom två jag har. Den stora har växt upp och blommat fint, den lilla har däremot inte blommat i år.

Det där med att en del blad skrumpnar ihop på sättet du beskriver , tror jag beror lite på att den står på ett ställe där luften inte rör sig....egentligen är det en sjukdom som jag inte vet vad den heter. Jag tar bort såna blad så fort jag ser symptomen, men tror att man borde klippa bort hela grenen och behandla den med något som kanske någon här på odla vet vad det ska vara.
Dom vill hellre vara i skugga än i sol, så mitt på dagen sol är INTE ett bra alternativ, men det har du ju redan märkt själv...bara den får liiite sol en stund är det OK, och absolut inte torka ut.

Men jag är inte på något sätt nån expert, jag blir närmast förvånad varje år den kommer igen... Det är underbara blommor den har, i år tog jag kort var o varannan dag från knopp till full blom. Om du inte får så mycket blommor i år så kanske den får det nästa år...Lycka till
smile.gif smile.gif
Cactus
Hur hortensian blommar verkar bero helt på sorten.
Det finns en ny sort som heter "Endless summer" och som blommar på både årsskott och äldre grenar.

Själv har jag en "Bodensee" på balkongen och den verkar blomma på fjolårsskotten. I skötselanvisningen, som följde med när jag köpte den ifjol, stod det att man inte skulle beskära den och det kan ju stämma om den blommar på de äldre skotten.

Tyvärr är det bara en blomställning som har utvecklat sig i år, men för övrigt växer den så det knakar med mängder av nya grenar och blad. Undrar om den har fått för mycket gödning? Den står planterad i kruka och jag planterade om den tidigare i vår i ny rhododenronjord. Sen har den fått lite rhododenrongödning också, fast bara ca 40% av vad som var rekommendationen för en planta...
lissa
Det låter jättebra, och verkar logiskt. det där med sorterna är lite svårt här, för det är högst få växter som kallas vid sitt "andra namn" Här pratar man bara om Hortensia, och inte vilken hortensia det handlar om..och det är så med dom flesta växterna. Förmodligen finns det affärer där dom använder namnen som sig bör, men jag har inte en aning om vad det är för hortensia jag har.
Jag blir lite grön när jag hör din beskrivning, för min stora har blommat över och den lilla kommer nog inte att ge mig några i år...och du har hela härligheten framför dig , njut ordentligt när den kommer tongue.gif tongue.gif
*Harry Potter*
Kan man plantera ut en "inne" hortensia i rabatten? Ja har en som jag köpte på Ica Den blommade blått men sedan den började den vissna å bli ful i bladen. Men det finns liv i den. Kan ni ge mig något råd hur jag kan få den fin igen?
lissa
Jag visste inte att det fanns inne-hortensier... Men om det är varmt ute borde det väl inte vara något större problem att plantera ut den..Men någon annan kanske vet bättre smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Harry Potter @ 18-06-2006, 00:31)
Kan man plantera ut en "inne" hortensia i rabatten? Ja har en som jag köpte på Ica Den blommade blått men sedan den började den vissna å bli ful i bladen. Men det finns liv i den. Kan ni ge mig något råd hur jag kan få den fin igen?

ja dom ska kunna klara sig i bra lägen sånna från konsum å ica m.m. som igentligen är inneväxter men som går i bralägen i bra zon att plantera ut . men vill man ha en i högre zon å mer osm en trädgårds växt ska man köpa den som man sälje rpå trädgårdskolor . för dom på konsum är även klena så dom är någ mest för bra lägen i bra oner som jag skrve iannn wub.gif
Cactus
CITAT (Cactus @ 18-06-2006, 00:08)
Hur hortensian blommar verkar bero helt på sorten.
Det finns en ny sort som heter "Endless summer" och som blommar på både årsskott och äldre grenar.

Själv har jag en "Bodensee" på balkongen och den verkar blomma på fjolårsskotten. I skötselanvisningen, som följde med när jag köpte den ifjol, stod det att man inte skulle beskära den och det kan ju stämma om den blommar på de äldre skotten.

Tyvärr är det bara en blomställning som har utvecklat sig i år, men för övrigt växer den så det knakar med mängder av nya grenar och blad. Undrar om den har fått för mycket gödning? Den står planterad i kruka och jag planterade om den tidigare i vår i ny rhododenronjord. Sen har den fått lite rhododenrongödning också, fast bara ca 40% av vad som var rekommendationen för en planta...

En kort uppdatering...

Jag hittade nya knoppar på min Hortensia idag, den här gången på ett skott som vuxit ut från roten i år. Så det verkar som att "Bodensee" också kan blomma på både årsskott och fjolårsskott.
wolkenkrabber
JAg planterade ut en konsum hortensia i en rabat här i Östersund kanske zon 5 - 6 och den har överlevt vinter... men borde ge den ett bättre läge.. den är allt utom stor....
Blomstersmurfen
Jag har också ett par "ICA-hortensior" som klarat vintern och en av dem har blommat i år. Dock blev blomman vit, fast den står i roddejord, kanske står den för mörkt?
Cactus
CITAT (Blomstersmurfen @ 23-06-2006, 07:19)
Jag har också ett par "ICA-hortensior" som klarat vintern och en av dem har blommat i år. Dock blev blomman vit, fast den står i roddejord, kanske står den för mörkt?

Jag tror inte att solljuset kan påverka färgen på blomman. Däremot kan Hortensian behöva aluminiumsulfat tillsammans med sur jord för att bli riktigt blå.
Bayer säljer aluminiumsulfat för Hortensia under namnet "Färga mig blå" (fast det står på danska på min förpackning: "Farv mig blå" ). Du kan förmodligen hitta produkten i de flesta välsorterade trädgårdsaffärer eller byggmarknader.
Alexander-VG-zon3

en vit hortensia bler bara vit vilken jord , det du kan bestämma är rosa eller blå den vita stannar .
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 23-06-2006, 12:06)

en vit hortensia bler bara vit vilken jord , det du kan bestämma är rosa eller blå den vita stannar .

På blomstersmurfens inlägg tycker jag det låter som om den blommade förra året också - och då hade färg... (kan ha missuppfattat förstås)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 23-06-2006, 15:29)
CITAT (flaxss @ 23-06-2006, 12:06)

På blomstersmurfens inlägg tycker jag det låter som om den blommade förra året också - och då hade färg... (kan ha missuppfattat förstås)

hur menar du wink.gif smile.gif
en vitblommand hortensia bler vit i vilken jord den än kommer i .

en blå hortenisa kan bli rosa
en rosa hortensia kan bli blå
en vit hortensia kkan bli vit
Åsa, mälardalen zon 2
En vit hortensia kan ändra färg till grön ifall jorden innehåller mycket järn eller ifall man har den som krukväxt och vattnar med järnhaltigt vatten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-06-2006, 15:41)
En vit hortensia kan ändra färg till grön ifall jorden innehåller mycket järn eller ifall man har den som krukväxt och vattnar med järnhaltigt vatten.

det är inte vad jga har hört å läst men dte aknkse går . men en rosa eller en blå kan inte bli vit å en vit kan inte bli blå eller rosa .
sen om dne nu kan bli grön vte jag inte på hur pass mycket grönt dte bler så man kna ta den för 'vithortensia'
smile.gif
Blomstersmurfen
Ja, nu blev jag lite osäker på vilken färg den hade egentligen... Den kanske var vit? Men jag hade för mig att den var blå! Strunt samma, den får stå där och blomma med vilken färg den vill för mig! tongue.gif
Emmeli
En hortensia som växlar mellan blå och en rosa färg beroende på pH-värde har en växtindikator i sig, precis som t ex rödkål. Gör man rödkålsallad till julen kan den bli brun, just för att man har för högt pH-värde i salladen. Addera lite ättika och den blir knallrosa som man vill ha den. Det är så indikatorer fungerar.

En vit hortensia har inte någon växtindikator i sig. Att den blir grön om man har järnhaltigt vatten är för att vattnet i sig självt är grönt p g a järnjonerna. Tvättar blonda sitt hår i vatten med en hög järnhalt brukar även håret skimra i grönt... När en vit hortensia blir grön beror det alltså inte på pH-värde. Vattna den vita hortensian med röd karamellfärg och hortensian skiftar i rött...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon