Full version: Blomflugor nu igen!
Gunvor Nilsson
Läst i sista numret av Vår bostad: Tröttnat på de små svarta flygarna i blomkrukorna? Stoppa ner några lagerblad i jorden så försvinner flygfäna snabbt.
Nu har jag laddat krukorna så få se om flugorna försvinner!
yla
CITAT (Gunvor Nilsson @ 10-11-2002, 17:54)
Läst i sista numret av Vår bostad: Tröttnat på de små svarta flygarna i blomkrukorna? Stoppa ner några lagerblad i jorden så försvinner flygfäna snabbt.
Nu har jag laddat krukorna så få se om flugorna försvinner!

jag tänkte just fråga vad man ska göra me dessa små elendesdjur som flyger in i näsan mad.gif o lägger sej i de man ska äta wacko.gif o är besvärliga nu jämrans ska här tas fram lagerblad hoppas att de fungerar rolleyes.gif
Ina
Det är inte kul att få dem i näsan, nej!
Jag brukar köra med gula grunkor med klet på, men skall testa at komplettera med lagerblad.
Virgo
I näsan? ohmy.gif
Ina
Naturligtvis!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Fast gula, kletiga grunkor brukar jag inte behöva peta dit - bara ut! wink.gif biggrin.gif
Helen i Skåne
Provade med nematoder, dock inte i näsan laugh.gif och det hjälpte. Men nu har jag flugorna tillbaka, fast i andra krukor... Förut fanns ett spray som hette ROS 1, men det kan jag inte hitta någonstans. Var det för giftigt? SPrang på en flaska i en affär och köpte den. Såg sedan att den hette Pyrex, den var precis likadan till utseendet som ROS1. Bara nytt namn? Någon som vet? Men det medlet tar åtminstone död på flugorna, fast jag vågar inte tänka på vad mer det tar livet av... wacko.gif

Helen i Skåne
Sylvia_nn
Prova pyrex, den sorten man späder ut med vatten. Jag vattnar alla min krukväxter cirka 2-3 ggr per år med pyrexlösning och slipper på så vis flugorna. Jag har väldigt mycket lökväxter och där trivs dom ypperligt i lökfjällen resp jorden.
sleep.gif
Lena i Torslanda
Jag minns ett annat gammalt knep när jag tänker efter. Man skulle stoppa ner tändstickor med "tändknoppen" neråt i krukjorden och då skulle alla flugor försvinna. Hmmm...
Anita
Stoppa sorgmyggor.

Notis i tidningen Koloniträdgården som saxat ur tidningen Din trädgård.

Trött på flugorna som flyger omkring hemma, sorgmyggorna, inte blomflugor, som många kallar dem? Skala en potatis eller två, dela och lägg i vatten över natten. Vattna blommorna med vattnet så försvinner flugorna. De gillar nämligen inte stärkelse.
Betty
Jaa... dessa flugor! Jag tänker då inte tala om hur jag blev av med mina... wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Päivikki
Jag duschar jorden i blomkrukorna med grön såpa blandat med vatten i duschflaskan då försvinner blomflugorna en tid. Sedan upprepar jag proceduren när de börjar komma igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon