Full version: Pion-problem
Hasse_h
Har en mångårig pion (ingen aning om art) som växer i gräsmattan som blivit mindre och mindre år för år sedan vi flyttade in i huset. Blommorna har blivit både färre och mindre. Den växer i nordostläge i fuktig lerblandad jord, men har ändå sol från tidig förmiddag fram till sen eftermiddag. Jag håller rent från gräs och ogräs som ständigt försöker göra intrång på pionens område.

Jag brukar mylla ner ordentligt med kogödsel varje vår, men det verkar inte hjälpa.

Vad gör jag för fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara så att knölen hamnar djupare och djupare under jordytan med varje giva kogödsel. Pionknölar som hamnar djupt brukar blomma dåligt eller inte alls.
Louise i Göteborg
Vedaska är dunder för pioner.

Sedan [U]kan[U] man faktiskt plantera om dom. Om platsen är helt olämplig är det bättre att flytta. - pionen altså inte du....
Hasse_h
Aha...det kanske kan vara en förklaring. Det är klart att knölen borde hamna någon centimeter längre ner för varje år. Jag ska nog prova att gräva om den och lägga den lite grundare. Man kanske skulle dela den också? Den är säkert runt 30 cm i diameter.

Då slänger jag vedaskan från braskaminen på pionen nästa gång... smile.gif

Och det är ingen risk att jag flyttar...finns hur mycket spännande problem och projekt som helst att brottas med i denna trädgården...klart utmanande! tongue.gif

Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon