Tjoppa
Min mamma har tagit två jättefina sticklingar av änglatrumpet till mig. Jag tycker verkligen att de är jättefina och skulle verkligen vilja ha det ute på balkongen.
Grejen är bara den att jag har ju två katter och änglatrumpeten är ju så pass giftig att jag inte vet om det är värt att riskera att nån av katterna råkar tugga på den. Nu tuggar ju katterna i stort sett aldrig på växter hemma, inte ens inne, men jag skulle ju inte vilja att de första gången får för sig att tugga på en giftig växt direkt. Och vi är ju inte alltid ute tillsammans med katterna och kollar vad de gör på balkongen.
Hur har ni som har både änglatrumpet och katt gjort? Eller har ni struntat helt i giftiga växter? Kanske går det bra eftersom katterna är vuxna och inte tuggar på så mycket?
blink.gif
Lady Hamilton
Vi har katter och de har aldrig bitit eller ätit av några växter som är giftiga. Däremot kan de äta "ganska friskt" av mina krukväxter som inte är giftiga (typ. ampellilja m.m.)
Carex
min moster har två katter och flera änglatrumpeter, de verkar må bra (både katterna och plantorna)
GrönAnna
Jag köpte min första änglatrumpet (liten planta) för några veckor sedan och hann inte ens plantera den innan den ena katten började bita på bladen! Så ängeln åkte ut fortare än kvickt hos mig (plantan, alltså - inte katten... biggrin.gif ). Mina gamla katter ( 15 och 12 år) har annars inte för vana att ge sig på några krukväxter, men de kan vara svåra på blommor i vas. En bukett liljekonvaljer fick snabbt flyttas upp ovanpå köksfläkten idag. Jag vet inte om min ena katt har dålig instinkt när det gäller giftiga växter, någon änglatrumpet blir det iallafall inte här igen, för jag blev riktigt rädd när hon satte tänderna i den förra! unsure.gif
Whiskuchi
Jag skulle aldrig våga ha giftiga växter i närheten av mina katter. En del katter verkar känna på sig vad som är giftigt och inte, men jag vet att katter har dött efter att ha ätit giftiga växter, så... unsure.gif jag vågar inte.
*Stintan*
Jag har aldrig haft problem med katter och änglatrumpeter eller andra giftiga växter heller för den delen. sleep.gif
kerstin z5-6
5 katter o 5 trumpeter , stormhatt ,potatis och annat giftigt i rabatter inga problem -de äter inte sånt grönt .... smile.gif
catlady
Jag vet inte om jag håller med om att katter bara "vet" liksom vad som är giftigt... Mina katter försöker alltid tugga på mina giftiga luktärter, så jag måste hålla dem därifrån! Kan du inte sätta trumpeterna högt på en hylla eller kanske till och med hänga upp krukan?
Carex
det ska finnas någon slags grön gelé soheter gå-bort-katt, kan man lägga sånt rumt krukorna månne? Änglar blir minst sagt lite besvärliga att hänga upp eller ha på hyllor om de är stora...
kerstin z5-6
Luktärt
Lathyrus odoratus
Växten är ofarlig.Eller har du någon annan sorts luktärt ??
pialotta
å himmel tänkte inte på giftigheten, jag har haft änglar i ateljen i vinter eftersom det är ganska kallt och ljust där, de tappade en del blad men mår efter omständigheterna väl nu (jag hade dem tyvärr ute en mycket kall frostnatt).

"atelje"katten har haft det ena som klösträd, det är rätt illa sargat på sina ställen och dessutom har katten tagit jordkokor och lekt med, säkert kommit i kontakt med och tuggat på fällda blad också men hon har då inte varit dålig på nåt sätt alls.

Är det inte så att det är blomman/fröet som är giftig, är det verkligen hela växten?
Tjoppa
Som jar har förstått det så här hela växten mycket giftig.

"Änglatrumpet

Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.

Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.

Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen."

Giftinformationscentralen
pialotta
hmm ja jag vet faktiskt inte om min katta har varit torr i mun eller rodnat rolleyes.gif men särskilt orolig har hon inte varit.

jag kommer inte att tveka att ha henne ihop med trumpeterna även nästa vinter!
Eva 33c
Det är ju inte alldeles självklart att det som är giftigt för en människa är giftigt för ett djur. Vi har lite olika "matsmältningsapparater"!
Jag hade en kamrat vars killing tuggade i sig ett helt gullregnsstånd med skidor och allt och hon var övertygad om att den skuller dö. Men inte!
Fast det var ju en get försrås.
Och så såg jag på TV om en utrotningshotad gam-art, som kunde äta antrax (mjältbrands-bakterier) utan att hicka men nu höll på att dö ut pga av människans utsläpp av bekämpningmedel i vatten dragen där den lever.
Finns det inget "katt-forum" där man kan fråga om någon varit med om att en katt blivit sjuk av Änglatrumpeter? Det vore onekligen intressant att veta.
Whiskuchi
Jag har lagt frågan på ett kattforum nu.
sirpusbollen
Äsch, de äter ju inget de blir sjuka av, i alla fall inte mina katter. De har både änglatrumpet och mycket mer giftigare växter som de skulle kunna äta av. Är mer rädd för att hökarna ska komma och ta dem än diverser giftiga växter.
soulfire
Jag tror att katter är jätteolika, vår katt äter nästan aldrig på växterna (utom bambu och luktärter) men min svågers katt äter på ALLA levande växter; tulpaner, aloe vera, penséer osv.

Grejen är att katter äter ofta för att framkalla kräkningar så de har ju inte kvar växten i magen speciellt länge. JAg är mer orolig för alla rovfåglar och rottweilern och schäfern som bor brevid. JAg ska försöka snickra en kattholk som vår kisse kan gömma sig i.

själv åt jag gullregn när jag var liten bara för att få uppmärksamhet biggrin.gif
så man kan aldrig försäkra sig helt om någoting som djurägare eller förälder

I susanna hultins bok - "trädgård för tassar och tår" så har hon lite tips, bla vattenspruta på katter som äter på saker som de ska låta bli
Allis
Ingen av mina 3 katter har blivit förgiftade trots att jag har 1 spikklubba och 3 Änglatrumpeter plus en massa andra giftiga växter i trädgården. På Odlas startsida kan man klicka på fakta uppe till vänster , och där kan man läsa om giftiga växter. wub.gif
mulle
Jag har inte heller märkt att någon katt någonsin skulle ha ätit på giftiga blommor.
Däremot kan hunden nafsa i både det ena och det andra. Men jag har inte sett att den skulle ha ätit av växterna.

Hundens nyaste favoritlek är förresten att ta en språngmarsch genom rabatterna och kolla om den planta man hugger efter råkar vara en sådan där rolig, lättlossnande, nyplanterad sak som man kan leka boll med...
wacko.gif

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon