Xoan
Den här har jag haft i många år och (van)skött högst styvmoderligt. Nu har jag skärpt till mig och planterat om mina elva plantor i separata krukor. De var en smula trångbodda innan. Eftersom det blir tråkigt med så många likadana har jag börjat ge bort till mina vänner. Det vore på sin plats att veta vad jag ger bort. Kan någon hjälpa mig?

http://www.flickr.com/photos/xoancorredoir...ags/alienplant/

Tack
XC
Emser
Nu kan det mycket väl vara så att jag är helt ute och cyklar....

men jag gissar på Aloe verigata; eller Sebra aloe. Eller möjligen A. aristata - men som sagt, jag vet inte riktigt!

Har du fått dem att blomma?
Xoan
Den har blommat för många år sedan. En flera decimeter lång milimetertunn stängel skjuter ut mellan bladen och längst ut får den rosa blommor på några milimeter. Hoppas att någon av de nyplanterade ska få för sig att blomma nu.

Någon typ av aloe har jag fått gissningar på tidigare så det kanske kan stämma, tack!

XC
Christoffer
Det första jag tänkte på var suckulenten av någon Haworthia-art:

Men om den växer fort, så är det en aloe.
Xoan
Det är snarare jag som har låtit den stå länge än den som har vuxit snabbt. Nu när jag har något att söka på ser det ut att kunna vara en Haworthia fasciata.

Tack
XC
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon