Full version: Rotvattnare...
Anki V
Eftersom jag nu blivit ner "Rosenträdgård" laugh.gif måste jag börja fundera på bästa sättet att vattna!

Rotbevattning låter ju "smart" och jag har praktiserat det på min klematis med bra resultat.

Klematisens rotbevattning består av ett rör som jag grävt ner invid plantan men...
Rosorna fick inga rör och Garedenad "rotvattnare" kostar närmare 300:- unsure.gif
300:- är jättebilligt om det skulle fungera men dyrt det inte gör någon verkan och det naturliga sättet att bevattna är ju faktiskt "uppifrån"

Tacksam för synpunkter -
/Anki
kerstin z5-6
biggrin.gif jag har inga , men nog kan de vara bra för det smile.gif
KURT
Rotvattnare är bra eftersom vattnet hamnar där det har effekt och man kan vattna även under varmaste delen av dagen utan att vattnet avdunstar. Men det är bäst för träd och buskar med stora rötter. Rosor skall ju normalt växa i lucker jord som normalt inte bör ha något problem att ta emot vatten ovanifrån, så just för rosor kanske inte rotvattnaren är lika nödvändig. Ett alternativ kan ju vara att köpa en på Jula för 99 kr i stället!
rosita
Jag använde rotvattnare när fruktträden var små, annars hade de inte orkat med att bära fram all frukt. Och som sagt, vattnet kommer ju där det ska utan spill! rolleyes.gif
Anki V
Vilken tur att jag har en händig hjärtevänn wub.gif

Rotvattnaren är tillverkad: Ett smalt kopparrör nöps ihop i ena änden och sedan borrade han några små hål ovan "hopnypet".

På kopparrörets andra ände fästes en kort bit slang med en slangklammer, i andra änden på slangen kopplades en kran och en "snabbkoppling" till vattenslangen och vips hade jag en rotvattnare med på och avstängningasnordning laugh.gif laugh.gif

/Anki
stina
Vad bra! rolleyes.gif Jag gillar rotvattnaren. Förutom att vattnet hamnar när det ska kan man vattna mitt på dagen om man vill, med samma effekt som på kvällen. Vattnar man på ytan så ska man ju vattna på kvällen för att få bästa möjliga effekt (avdunstning). Det kan bli snärjigt om man har mycket att vattna....

/Stina
Netten
CITAT (Anki V @ 11-06-2006, 17:25)
Vilken tur att jag har en händig hjärtevänn wub.gif

Rotvattnaren är tillverkad: Ett smalt kopparrör nöps ihop i ena änden och sedan borrade han några små hål ovan "hopnypet".

På kopparrörets andra ände fästes en kort bit slang med en slangklammer, i andra änden på slangen kopplades en kran och en "snabbkoppling" till vattenslangen och vips hade jag en rotvattnare med på och avstängningasnordning laugh.gif  :lol:

/Anki

Ungefär samma lösning som min far gjorde fast han använde en gammal udda skidstav istället för kopparröret laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon