h_p_wiehen
14-05-2003, 08:00
Finns det något motmedel mot s.k. blomflugor?
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2003, 08:07
Själv har jag använt nematoder mot sorgmyggorna (som folk kallar blomflugor) med mycket bra resultat. Nematoderna tar sig in i larvens kroppsöppningar och tar död på dem, inom bara ett par dagar är de utrotade.
Även lite mindre vatten brukar minska antalen så låt krukväxterna torka upp mellan vattningarna ifall det är möjligt. Är det i sådderna sorgmyggorna har dykt upp så brukar man få mindre problem om man köper bra såjord + sätter gula klisterlappar i sådderna från början då brukar de första myggorna klistras fast och hinner inte lägga ägg.
Den insekten som heter Blomfluga är ganska stor, svart och gulrandig. Dess larver äter bladlöss så den är ett riktigt nyttodjur. Finns utomhus inte inomhus.
När jag har fått "blomflugor"(jag vill kalla dem bananflugor eller fruktflugor) i mina blomkrukor så har jag täckt jordytan med sand och voilla då försvinner de
Det tar någon eller några veckor men de försvinner.
mari_tres
14-05-2003, 18:16
Om jag har fått blomflugor, vilket händer ibland, brukar jag ta hela krukan och dränka den i 40-gradigt vatten. Då dör larverna men blomman överlever. Sedan måste jorden torka upp. Detta funkar bra om det inte är många krukor som är drabbade, och om de inte är så stora.
Sen få man se till att inte ha så fuktigt i krukorna, för det är då larverna utvecklas. Tror att de är som tex daggmaskar, som andas med huden, och måste ha fuktigt därför.
//Marie
Eva i Skåne
15-05-2003, 12:57
Jag har tipsat förr om detta:
Skiva en rå potatis och låt dra i vattenkannan över natten eller stick en skiva rå potatis i krukkanten.
e_sedell
15-05-2003, 19:19
Det finns en sårs bakterier som äter upp larven, man vattnar ut den. Det lär funka jätte bra. Jag har själv stora problem med sorgmyggor just nu, men skolan har sponsrat mej med lite bakterier =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.