Full version: Hej allihopa!
annafbg
Jag är helt ny här och relativt ny som trädgårdsmänniska, hoppas att det är ok att jag hoppar in! Jag har en gammal trädgård som ingen hade brytt sig om på ca 15 år när vi flyttade hit för fem år sedan. Hittills har jag mest jobbat med att få lite struktur i oredan, men nu börjar det bli dags för nyanläggningar. Härligt!

Har en liten fråga också. Jag planterade ett par piprankor i helgen och jag undrar om de ska beskäras?

Hoppas att någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand!
Anna
AnitaO
Så klart du är välkommen. smile.gif
Jag har också jobbat länge med en "bortglömd" trädgård.
Fast den har bara varit bortglömd i 6 år.
Det är en himla massa jobb, men visst är det kul också.
Betty
Hej och välkommen hit till Odlas forum! Hoppas du ska trivas. smile.gif
Om piprankan är dåligt förgrenad så kan man klippa ner den till ca 25 cm vid planteringen.
Tycker man att den efter ett antal år blivit för stor bör man försöka skära av några av rankorna ända ned till marken. Underhållsbeskärning görs genom att man tar in förra årets skott så att det återstår ca två till tre knoppar. Beskärningen ska göras på våren.
annafbg
Stort tack till er bägge två! Visst är det underbart med trädgård, jag trodde aldrig att jag skulle bli så biten! biggrin.gif När vi flyttade till hus tänkte jag mest på att det är härligt för barnen med trädgård. Efter första sommaren delades den upp i två delar - en för lek och en för växter. Nu inkräktar jag mer och mer på lekdelen med mina planteringar, utan att barnen för den skull behöver sluta spela fotboll smile.gif
I eftermiddag ska jag skära ner piprankorna lite, de är ganska tunna nu.
Carex
välkommen! Har du några bilder på trädgården? Det skulle vara jätteroligt att se hur du har rustat upp en gammal bortglömd pärla. Jag tycker att bortglömda trädgårdar verkar väldigt intressanta, det får en att drömma om knotiga fruktträd och en äng av sommarblommor!
annafbg
Tack så mycket!
Jag har varit så dålig på att fota trädgården, men ska bli bättre. Du fick mig att upptäcka att man kan göra ett eget album här, det får det bli så småningom smile.gif . Är helt ny på denna sidan...
De knotiga fruktträden existerar, blomhaven jobbar jag på för fullt smile.gif . Allt tar ju sin tid, men det är ju en del av tjusningen.
kerstin z5-6
Hej hej och välkommen hit smile.gif
Agneta z5-6
Hej,detta är verkligen rätta stället för alla dina frågor och funderingar.VÄLKOMMEN / Agneta
annafbg
Tack så mycket!
Jag önskar bara att jag hade hittat hit tidigare, så härligt med ett ställe där alla är intresserade av samma sak! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon