Kristina zon 3
Efter 3 år med trädgård kunde jag inte låta bli. Jag bara måste ha rosor. Har planterat en Flamentanz tillsammans med en skogsklematis som ska få klättra vid en pergola. Tråkigt, vanligt val tycker nog flera, men någonstans ska man börja. Dessutom blev det ett par Heidentram som tillsammans med en kaprifol ska få (ligga, krypa) på ett berg. Har alltså planerat och klippt bort vaxet, och de har börjat växa. Lycklig för varje litet blad som visar sig. Men nu börjar alla frågor att infinna sig. Vad gör jag nu? Är det bara att låta dem växa? Någon som vet hur mycket de växer på ett år. Kommer de att blomma i år? Ska man klippa mer i dem? höst, vår? Klätterrosen ska kanske inte klippas alls, den ska ju bli hög? Har hört att man ska plantera tagetes vid rosor??!! Någon som vet varför. Sedan hör man ju alltid Rosor är svårt! Jag är ju fortfarande lyckligt ovetande om varför, men vad är det som kan gå tokigt. Och så en sista sak. Skulle vilja ha en till wub.gif wub.gif wub.gif En stor buske i en söderslänt, en sådan där gammaldags historia. Vad skulle du välja då?

Kristina (nybliven rosägare wub.gif )
Åsa, mälardalen zon 2
Rosor är inte speciellt svårt att odla. Det som många missar är att okuleringsstället ska placeras djupt gärna 15-20cm under markytan. +Sortvalet, många moderna rabattrosor håller bara i 5-10år sedan bör de bytas ut. Andra gammeldags buskrosor kan leva i flera hundra år. +Olika sorter är olika benägna att få sjukdomar.

Flammentanz är dock väldigt tålig och brukar inte få så mycket sjukdomar, min sitter jättetorrt men blommar och är glad ändå även om den får minimalt med gödning. Flammentanz blommar på fjolårsskotten så den ska inte klippas ner hårt varje år det brukar räcka med att börja gallra bort lite gamla grenar när den har stått 5-10år på platsen. Det man alltid kan ta bort på klätterrosor (oavsett hur gammal växten är) på våren när björkarna har musöron är döda och sjuka skott.

Tagetes sägs ta död på rotsårsnematoder som är en av orsakerna till roströtthet, roströtthet innebär att jorden blir fulla av mikroorganismer som lever på rosor. En stor ros som växer på platsen klarar ofta det men tar man bort rosen och planterar en ny liten ros så blir den så attakerad av små mikroorganismer att den inte trivs någotvidare. Man bör byta ut en del jord när man ska plantera en ros där det stått en ros förut.

En gammeldags ros: Kanske Ispahan den ska dofta gott och är en ganska frisk gammeldags ros härdig till zon 5, blommar hyfsat länge. Blir runt 1,5m hög har rosa blommor.

Ska den blomma hela sommaren kanske Rose de Recht kan passa den doftar gott har ganska stark cerise färg på blommorna även den kan bli nästan 1,5m. Härdig till zon 5-6. Kan få rosrost vissa år enligt litteratur men min ros har aldrig haft problem. Tål hård klippning blommar även på ettårsskott, kan även formbeskäras till häck. Passar bra till rosengele/sylt/marmelad. Blommorna är väldigt tätt fyllda och brukar inte bli fina de år det regnar hela tiden då brukar blommorna ruttna fast det brukar det ju göra på de flesta fyllda rosor ifall vatten blir stående där hela tiden.

Ska rosen bli ännu högre än 1,5m kanske Maidens blush kan passa. Blekrosa blommor doftar gott, blommar inte hela sommaren. Är ganska upprättväxande och kan bli uppåt 2m som friväxande, uppbunden mot en vägg kan den bli uppåt 3m. Även denna ros är ganska frisk, härdig till zon 6.

Kan tillägga att man inte brukar behöva ta bort ympvaxet som rosorna är överdragna med, rosens skott tränger igenom vaxet + det trillar bort av sig själv. Vaxet skyddar rosen mot uttorkning.
Kristina zon 3
Hej Åsa

Om jag fattade rätt kommer Flammentanzen inte att blomma i år, utan jag får ge mig till tåls nästa år. "Vaxet skyddar mot uttorkning"? Innebär det att jag ska vattna mer i år, jag har ju redan varit där och klippt bort det. Jag satte ned dem cirka 15 cm under ympningsstället, tror jag det heter. Men om tjälen blir djupare än 15 cm dör de då?

Nu ska jag vidare ut på nätet och försöka hitta bilder på buskrosorna du tipsade om. Synd att doft biggrin.gif inte funkar än på nätet.

Kristina
Åsa, mälardalen zon 2
Vaxet är nog mest mot uttorkning i butiken, men extra mycket vatten är en bra idé när det gäller nyplanterade rosor .

Flammentanz lär inte dö när tjälen blir djupare än 15cm, Flammentanz är härdig till zon 6 så den fryser inte bort i första taget. Troligtvis kommer inte rosen att hinna blomma i år ofta brukar de ju vara ganska så nedklippta när man köper dem på våren.

Allt om trädgård har listor på olika växtslag med bilder och information. I roslistan finns mer än 400 rosor med.

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/
Kristina zon 3
Vilken toppenlista, hade missat del helt. Men man blir ju hagalen. De var jättefina, rosorna du föreslog, men frågan är om inte jag föll lite extra för Rose de Recht. Men var finns Heidetraumen, den fanns inte med i deras lista. Förmodar väl att det inte är någon ovanligt sort. Kanske jag har fattat fel och att det är något familjenamn och att just den jag köpte har något annat namn.

Kristina
Åsa, mälardalen zon 2
Heidetraum verkar inte vara bland de vanligaste sorterna, den finns inte i L-Å Gustavssons rosbibel, Flora Linnea och Rosenposten har den inte i sitt sortiment.

Söker man på nätet hittar man dock en del det verkar vara många trädgårdsbutiker som har den i sitt sortiment. Den ska vara remonterande vilket borde innebära att den kan blomma på årsskotten. Den ska vara härdig till zon 3-4. +Det är en polyantharos. Enligt info hittat på nätet ska den vara framtagen 1994 så den verkar vara en ganska ny sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon