Efter 3 år med trädgård kunde jag inte låta bli. Jag bara måste ha rosor. Har planterat en Flamentanz tillsammans med en skogsklematis som ska få klättra vid en pergola. Tråkigt, vanligt val tycker nog flera, men någonstans ska man börja. Dessutom blev det ett par Heidentram som tillsammans med en kaprifol ska få (ligga, krypa) på ett berg. Har alltså planerat och klippt bort vaxet, och de har börjat växa. Lycklig för varje litet blad som visar sig. Men nu börjar alla frågor att infinna sig. Vad gör jag nu? Är det bara att låta dem växa? Någon som vet hur mycket de växer på ett år. Kommer de att blomma i år? Ska man klippa mer i dem? höst, vår? Klätterrosen ska kanske inte klippas alls, den ska ju bli hög? Har hört att man ska plantera tagetes vid rosor??!! Någon som vet varför. Sedan hör man ju alltid Rosor är svårt! Jag är ju fortfarande lyckligt ovetande om varför, men vad är det som kan gå tokigt. Och så en sista sak. Skulle vilja ha en till

En stor buske i en söderslänt, en sådan där gammaldags historia. Vad skulle du välja då?
Kristina (nybliven rosägare

)