SmulansGubbe
05-06-2006, 08:55
Hej,
någon som har tips på hur man blir av med dom små djvlrna!
Det är bara habaneron, paprikan och green slim som dom sitter på, gurka och tomater verkar ha klarat sig.
Jag har provat med koncentrerat nässelvatten och grönsåpa.
Hur länge ska man spruta på medel?
Vi har haft väkthuset i fyra år men aldrig haft någon ohyra förut.
HJÄLP!
/Ulf
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2006, 09:00
Såpvatten är nog det som gäller det borde vara det minst giftiga 0,5dl såpa till en liter ljummet vatten. Spruta 1-2ggr per vecka så länge du ser någon lus det räcker med en lus för att de ska bli flera.
+Man kan ju klämma det värsta för hand och samla in naturliga fiender och sätta på plantorna och hoppas att de hjälper till (använder man naturliga fiender ska man inte spruta såpan tar död på dem med). Tagetes tycker jag brukar vara bra i växthus det brukar vara mycket blomflugor som surrar runt tagetes och blomflugornas larver äter en hel del bladlöss.
Såpsprit är snäppet effektivare om såpvattnet inte hjälper (häll i 1-2 msk T-röd i en liter såpvatten), men det ska man inte spraya när det är soligt eftersom sol + såpsprit kan ge brännskador på bladen.
Behandlingen måste upprepas några gånger med ett par-tre dagars mellanrum, både när man använder såpvatten och såpsprit. Behandla så länge som lössen kommer tillbaka, och gärna så snart du ser minsta lilla lus. Se till att duscha plantorna ordentligt så att såpvattnet/såpspriten kommer åt på båda sidor om alla blad.
Jag brukar ställa plantorna i badkaret och spraya såpsprit tills det droppar om dem. Sen låter jag dem stå nån timme och duschar till slut av dem med vanligt vatten innan jag ställer tillbaka dem i fönstret eller ute på balkongen. Om det inte är soligt kan man förståss utföra behandlingen ute eller i växthuset. Glöm inte att göra rent runtomkring växterna också (om de står i kruka).
SmulansGubbe
11-06-2006, 08:48
Noora,
räcker det med att man sprutar på kvällen när solen gått ned?
/Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.