|
I radioprogrammet "vetenskapsradion samhälle" idag kl 13.20, förklarar professorn i fastighetsvetenskap vid Lunds tekniska högskola, Ulf Jensen. Att det kommunerna skulle kunna tjäna mycket pengar på att bebygga koloniträdgåradarna med villor istället. Dessutom ifrågasätter han om koloniträdgårdarna skall få hägna in hela områden och hålla allmänheten utanför, där kan han nog ha rätt anser jag. http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index....p?programID=410Fast jag undrar om det låter sig göras så lätt? Det var ju ganska massiva protester när nya Årstabron i Stockholm to en liten bit av ett koloniområde.
CITAT (KURT @ 14-05-2003, 09:09) I radioprogrammet "vetenskapsradion samhälle" idag kl 13.20, förklarar professorn i fastighetsvetenskap vid Lunds tekniska högskola, Ulf Jensen. Att det kommunerna skulle kunna tjäna mycket pengar på att bebygga koloniträdgåradarna med villor istället. Dessutom ifrågasätter han om koloniträdgårdarna skall få hägna in hela områden och hålla allmänheten utanför, där kan han nog ha rätt anser jag. http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index....p?programID=410Fast jag undrar om det låter sig göras så lätt? Det var ju ganska massiva protester när nya Årstabron i Stockholm to en liten bit av ett koloniområde. Somliga framför i dessa tider otroligt osolidariska och kortsynta ekonomiska "lösningar". Starka krafter verkar t.ex. för att avskaffa Strandskyddet så att det ska bli fritt fram att korka igen ALLA stränder. Som argument anförs att kommunerna därigenom blir attraktivare, kan locka till sig viktig "spetskompetens" m.m. och dra in mer pengar på allehanda sätt. I nuläget finns ju tack och lov åtskilliga obebyggda strandområden som är allas "egendom" tack vare Allemansrätten. Personligen tycker jag att det vore fullständigt vidrigt om Strandskyddet upphävdes, och att Allemansrätten avskaffades vilket jag allvarligt befarar kan ske inom kort om EU får råda.
Gunvor Nilsson
14-05-2003, 09:55
Tänk om dom kunde komma på hur mycket dom skulle tjäna på att bygga hus - alltså inte villor - på alla golfbanor som kantar Stockholm!!! Men visst dom behövs ju till rekreation för landstings- och kommunpolitiker och kändisar så DET är inte att tänka på!!! för ingen skulle väl sponsra en sådan undersökning! /Gunvor
Fialotta
14-05-2003, 10:55
CITAT (Gunvor Nilsson @ 14-05-2003, 10:55) Tänk om dom kunde komma på hur mycket dom skulle tjäna på att bygga hus - alltså inte villor - på alla golfbanor som kantar Stockholm!!! Men visst dom behövs ju till rekreation för landstings- och kommunpolitiker och kändisar så DET är inte att tänka på!!! för ingen skulle väl sponsra en sådan undersökning! /Gunvor Håller med dig Gunvor...
här byggs det oxå en massa golfbanor ute i skärgården...
Att man hägnar in områdena har jag förståelse för, annars blev det nog inte så många växter att skörda till slut...man brukar ju inte sova i kolonistugorna för jämnan antar jag,så man kan vakta, rätta mig om jag har fel,  (Tror tyvärr att det finns folk som inte skulle dra sig för att skörda andras möda.) Men nog blir man sugen att få gå runt och titta på allt. Har för mig att de flesta koloniområden har en s.k. Öppet Hus -dag eller likn.? Får väl passa på då...
Charlotte V
14-05-2003, 15:16
USAs indianer fattar beslut baserade på principen om "den sjunde generationen". Dvs de försöker se hur det de beslutar nu, påverkar de som skall leva här sju generationer efteråt. De ser jorden som något vi lånar av de som kommer efter. Mycket klokt!
Om vi ska ta bort kolonilotterna kan vi lika gärna bebygga varenda grön plätt i hela Sverige - hälla betong och asfalt över hela landet! Är det så vi vill ha det? Handlar det om ekonomi borde det väl dessutom vara ännu mer ekonomiskt (marken i Stockholm är ju dyr) att bygga en skyskrapa på platsen - då kan man packa in ännu fler stackars människor i betong.
Nej, låt Sverige behålla sin fantastiska särprägel med villor, stugor, höghus, parker, kolonilotter och skogar.
Det finns ekonomiska värden och så finns det andra, oskattbara, värden och jag tycker synd om de som bara ser de ekonomiska!
Charlotte
CITAT (Charlotte V @ 14-05-2003, 16:16) Nej, låt Sverige behålla sin fantastiska särprägel med villor, stugor, höghus, parker, kolonilotter och skogar. JA, instämmer!!!/Ullagumman
*Felix matte*
14-05-2003, 16:57
CITAT (Charlotte V @ 14-05-2003, 16:16) Nej, låt Sverige behålla sin fantastiska särprägel med villor, stugor, höghus, parker, kolonilotter och skogar.
Det finns ekonomiska värden och så finns det andra, oskattbara, värden och jag tycker synd om de som bara ser de ekonomiska!
Charlotte Håller med
Ann-Christine
14-05-2003, 17:15
Där jag bor så måste dom hängna in koloniområdet för annars skulle allt bli förstört som dom odlar. Det finns ju människor som inte har något annat att göra än att förstöra för andra tyvär
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-05-2003, 21:09
Jag är kolonist och kan bara säga att det är inte billigt. Arrendet har stigit mycket och gör det varje år. så kommungen tar bra betalt. Att många kolonier har hela området inhängd förstår jag. Vi hade förut på sommaren bommen öppen men är tyvärr tvungna nu att hålla den stängd p.g.a. alla bilar som kör runt och parkerar på våra parkeringsplatser. Många promenerar här, bl.an. många hundägare. Att plocka upp skiten efter hundarna, nejdå det gör dom inte. Inte att prata om vår badplats som vi håller i ordning och städar. Där ligger allt från blöjor till matrester und flaskor. Och ju mer det byggs i närheten ju värre blir det. Och skillnaden mellan "ditt och mitt" ja det vet många människor inte längre, tyvärr Elisabeth
Eva i Skåne
16-05-2003, 11:39
Fattas bara att man skulle avskaffa kolonierna i städerna för att bygga höghus eller sälja som dyra villatomter  Kan vi inte få behålla något av vårt gamla här i landet? Tänk vilken oas ett koloniområde är och till glädje för så många. Tyvärr förekommer en hel del skadegörelse t ex klotter på centrala områden. Åker man tåg så ser man många nedklottrade stugor. Angående golfbanor så är Skåne Sveriges, Europas och jag tror hela världens golfbanetätaste område. Det är inget jag vill skryta med
Att vilja skrota koloniområdena anser jag vara ett naturligt led i att Sverige sakta men säkert omställs till att fungera enligt råkapitalismens lagar, typ djungelns.
Alla människor borde ha rätt till en kolonilott! Man får frisk luft och motion - vilket troligen gör en mer produktiv i yrkeslivet. Man stressar av, slipper gå in i väggen, vilket sparar pengar åt staten i form av färre sjukskrivningar. Koloniodling motverkar segregation. Vi umgås över alla gränser på ett naturligt sätt och med ett gemensamt intresse. Tänk så mycket pengar staten kunde spara där! Skrota flyktingslussar, imigrationsverk och diskimineringsombudsmän. Ge alla en bit jord och en spade!  Nåja, fullt så enkelt är det kanske inte. Men vi skulle komma en bit på vägen!
Jag vet inte, jag bara spekulerar: Kan det vara så att kolonierna urspungligen anlades en bra bit utanför de då befintliga och inte särskilt stora bostadsområdena... på mark som inte alls ansågs särskilt värdefull. Men sedan har bebyggelsen undan för undan brett ut sig såpass att den mark kolonierna ligger på drastiskt har ökat i värde?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|