anilin
Finns det någon som har tips om hur man får bort häxringar?
Jag läste någonstans att atamon skulle vara verksamt men i hur stark koncentration?Andra tips tas tacksamt emot!

mvh anilin
andersen
CITAT (anilin @ 05-06-2006, 12:30)
Finns det någon som har tips om hur man får bort häxringar?
Jag läste någonstans att atamon skulle vara verksamt men i hur stark koncentration?Andra tips tas tacksamt emot!

mvh anilin

Nejlikbroskskivling. Är det den svampen du har? i så fall grattis det är bara att plocka och äta upp den.
Hatten är välvd - platt, blekt läderfärgad eller ljust rödbrun och 2 - 5 cm bred. Den växer ofta i häxringar, cirkelformat. I väta är hatten vackert guldbrun med ibland svagt rosa ton. I torka blir den blekare sämskfärgad.

Hattformen är först klocklik, sedan välvd med tydlig puckel och i slutstadiet plan med uppåtvikt kant. Kanten är fint strimmig och ofta mjukt buktad.

De bukiga skivorna har blekvit till ljust gulbrun ton och är mycket glesa och breda. Sporpulvret är vitt.
Den smala foten har hattens färg eller något ljusare. Den är fint flockig, mycket hård och seg.

Det bleka hattköttet är något segt men har mild och god smak. Den doftar något kryddigt.

Den finns över hela landet från försommaren till hösten och växer i cirkulära och krokformade häxringar i gräsmark, i parker, hagar, rena torrbackar och vanliga gräsmattor.
anilin
Tack för svar,jag vet att det är nejlikbroskskivling men vill inte ha ringarna!

mvh anilin
Ciczi
jag har också hört att man kan vattna med atamon mot häxringar. fast tyvärr har jag inte blaningen. Kanske det står på påsen?

mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon