Christa
Skriver en ny tråd eftersom rubriken på den som finns kanske inte lockar till sig dem som kan svara på detta. Vet inte om man kan ta en gammal tråd och sätta en ny rubrik till.

Kan inte bestämma mig för vilket stöd jag skall ha till mina Rosenbönor. Det finns en del tips i tråden med rubriken "Rosenbönor vilken köpejord?" och det skulle vara roligt att få höra hur det gick eftersom den tråden startades förra säsongen. Funderar på att köpa en spalje eftersom jag skall ha bönorna mot en vägg. Hur långt ifrån väggen bör jag i så fall sätta spaljen? Om jag nu hittar någon lämplig. Tycker det brukar finnas förvånansvärt lite att välja på när det gäller stöd av olika slag. Har ni något bra tips om vilken affärskedja som säljer bra spaljeer? Har några störar som jag först tänkte luta mot väggen men de är ju inte så långa och då kan de ju heller inte breda ut sig på bredden. Allra först tänkte jag binda snören eller ståltrådar mellan två befintliga spaljeer. Var dock rädd att det skulle bli för svajigt. Eftersom de slingrar sig är det kanske heller inte bra med vågräta snören? De befintliga spaljeerna som stöder varsin clematis på varsin sida om bönraden sitter bara 1 eller 2 cm från väggen och det tror jag är för nära men jag vet inte. Det är första gången jag har rosenbönor så jag känner mig lite tafatt. Så alla duktiga odlare HJÄLP... laugh.gif
Eva i Skåne
Eftersom rosenbönorna vissnar ner vid frost så tror jag inte det spelar så stor roll om växtstödet är nära väggen, men det är bara min tro.
Jag har haft rosenbönor många gånger och har spänt snören lodrätt, ungefär ett vid varje planta, ca 20cm avstånd. Jag har haft mina framför uteplatsen och plantorna har växt upp till terasstaket. Det har gett en tät och insynsskyddande grön "vägg" på sensommaren.
Om det inte är alltför långt mellan dina klematisspaljéer kan du kanske dra snören nerifrån där rosenbönorna växer och snett uppåt mot dessa spaljéerna?
KURT
Problemet med en spalje kan ju vara att

1. Den kommer ju att stå tom under vintern, eftersom rosenbönan är 1-årig

2. Tveksamt om du kan hitta någon som är tillräckligt hög

Jag skulle nog också ha valt trådar till rosenböna.
ingrid fuxwall
Man kan ju spänna upp nät, tex. i plast, mot väggen, som man antingen tar bort efter att växten vissnat ner eller som får finnas året om.

ingrid
Potentilla
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-06-2006, 09:34) *
Man kan ju spänna upp nät, tex. i plast, mot väggen, som man antingen tar bort efter att växten vissnat ner eller som får finnas året om.

ingrid

Impecta, websidan, säljer nät avsedda för bl a bönor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon