Full version: Ingefära
Sabina L
Jag undrar hur man odlar ingefära. Jag har en bit färsk ingefära som det har börjat växa i. Kan jag plantera den? Vad händer då i så fall? Kommer jag att kunna skörda ingefära sen?
Åsa, mälardalen zon 2
Lite sent kanske, jag brukar börja förkultivera ingefära i mars-april men stoppa ner den i en kruka och ställ i ett varmt fönster inomhus, i början. När den rotat sig och blad kommit upp så kan du plantera den i en hink utomhus i varmt skyddat läge. Till hösten brukar det ha kommit nya superfärska knölar i hinken (vid risk för frost på hösten bör hinken plockas in ingefära tål inte minusgrader).
Sabina L
Tack för svaret.
Kan jag plantera den i mitt växthus? Den har ju inga rötter men det gröna som börjat växa är ca 4 cm.
Christa
Wow! Inte visste jag att man kan odla ingefära i Sverige!
Det måste jag prova. Är det bara att köpa färsk ingefära i affären eller kan man köpa speciella sorter någonstans som lämpar sig särskilt väl för att odla här? Berätta gärna allt om hur de bör odlas. Tack på förhand smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det bör gärna vara runt +25-30grader i marken när de rotar sig (jag brukar ställa krukan på ett element som inte blir kokhett men ett soligt fönster inomhus blir ju också ganska varmt) det brukar gå snabbast på varmt ställe inomhus, ca 4-6v tycker jag det brukar ta innan det kommer ut rötter, vid kyligare jordtemp får man nog räkna med längre tid men har du möjlighet att få så varm jordtemperatur även på natten i växthuset kan det ju fungera i växthuset.

Såhär ser min ingefära ut som fortfarande står inomhus, ingefära vill ju ha det riktigt varmt och gosigt och fortfarande kan det bli lite kyligt om nätterna. (krukan till höger är det vanlig ingefära i, krukan till vänster innehåller en annan ingefärssläkting som heter Krachi/Kunchi)

Christa
Tack Åsa för svar. Har du köpt en vanlig färsk ingefära i affären och planterat? Hur stor rotbit skall man sätta? Hur stort blir utbytet? Kan plantan stå år efter år t ex i ett uterum?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon