Christa
05-06-2006, 13:01
Jag har kålrabbi, vitkål, broccoli och grönkål i krukor. En del av dem har blivit väldigt skrangliga. Kan jag sätta dem djupare än de står i krukorna? Hur mycket djupare i så fall? Planterar jag dem som de är nu så måste jag nog stödja dem om de inte skall lägga sig mot jorden. Det är inte det att de är för tunna och dåliga. De har bara blivit så krokiga så balansen är dålig. Sätter jag dem lite djupare så stöder jorden upp dem men jag vet inte hur de kommer att må av det. På en del ställen står det att kålplantor helst skall planteras med ett frö i varje kruka. Stämmer det?
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2006, 13:38
De brukar gå bra att plantera djupare ungefär upp till där hjärtbladen satt, så känsliga brukar inte kålplantor vara vi sätter ner dem i marken med maskin så de blir inte så milt hanterade, vi började plantera ut förra veckan och fortsätter nu i veckan.
Vi sätter ett frö per plugg i ett brätte men sår man dem glest i ex. en sålåda borde det inte vara några problem med att gräva upp dem direkt från sålådan/skolningslådan och sätta ute i landet.
Christa
06-06-2006, 10:38
Tack Åsa, du är en guldgruva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.