Full version: Nyrot
hellen99
Hejsan
Nu har jag fått mina fröer! Vit och svart nysrot!
Hur gör jag nu för att de ska gro bäst, har läst att de ska först sås och stå varmt och sedan kallt i ett par veckor.
Hur har ni gjort för att de ska gro? sleep.gif
kerstin z5-6
så nu -i kruka sätt krukorna i sand i liten bänk i skuggigt skyddat läge -
Vänta till nästa vår -har du tur gror de då
jessica zon6
mina grodde inte ute efter 1 år,utan iår provade jag flera metoder; 1 grodde med ga:3 och 1 där jag hade i stjärtlapp först i kylen någon månad sedan i 20grader å grodde når på någon månad.Den 3:e sådden gjorde jag som vanligt å den har inte grott än....så för mig funkade stjärtlapp + ga:3...men de växer otroooligt sakta.
hellen99
CITAT (jessica zon6 @ 05-06-2006, 16:55)
mina grodde inte ute efter 1 år,utan iår provade jag flera metoder; 1 grodde med ga:3 och 1 där jag hade i stjärtlapp först i kylen någon månad sedan i 20grader å grodde når på någon månad.Den 3:e sådden gjorde jag som vanligt å den har inte grott än....så för mig funkade stjärtlapp + ga:3...men de växer otroooligt sakta.

Vad menar du med stjärtlapp? huh.gif
jessica zon6
jag tar ett kraftigare papper(stjärtlapp) fuktar å sätter fröna där, viker ihop och sätter i en liten plastpåse.kolla så att det inte torkar ut.sen kan man välja om man först ska ha i kylskåpet en sväng å sedan ta ut i rumstemperatur..jag brukar ha 6-8 veckor emellan varven.kan ju behöva många svängar ut å in...Tycker detta sätt är smidigt för många lite större frön, då man ofta inte har plats i kylskåpet för så många såbyttor.smile.gif

hoppas du förstår va jag menar:)
kerstin z5-6
va bra -så ga 3 kan sprutta igång dom .. ska nog testa en gång till då smile.gif
hellen99
Jag ska ta och testa det där med stjärtlappen. Har ju några så jag kan testa lite olika förslag! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon