Full version: hjälp med namn
malin72
har fler bilder i albumet men här kommer några av dom jag inte vet namn på!!!!!!!!!!! unsure.gif

sen är det flera bilder i albumet ... sad.gif finns bilder på något som växer som ogräs VAD är det unsure.gif unsure.gif
kristerh
bild 1 ser ut som liljor och dagliljor,
"ogräset" tycker jag ser ut som frösådder av digitalis.
krister
malin72
jaha du laugh.gif laugh.gif tack så klart att ogräset är fingerblommor rensade ju stället på dom förra året satt ju där rolleyes.gif tru att grannen försökte förkultivera på våren men misslyckades nu kan hon ju plocka här tongue.gif tongue.gif
dom (vanliga) liljorna vet jag men det var dom smalbladiga jag tänkte på...
det blev bara blad förra året unsure.gif unsure.gif
Mälardalens Siv
Helt säker på att de smala bladen är dagliljor. Jag har massor! ohmy.gif
malin72
ok!! men dagliljor tål väl inte frost unsure.gif kan det vara så att jag gölmt dom ute och det är därför det inte blommar??? eller sitter dom fel??? sad.gif
malin72
en annan fråga hur ser tremastarblomma ut i bladen??? vet att jag har haft dom förut men.....såg dom inte förra året
Mälardalens Siv
Dagliljor är perenna så de kommer upp år efter år.
Kanske de vill ha lite gödning. Det är nog aldrig fel rolleyes.gif att slänga på lite om det blommar för dåligt. Annars vet jag inte vad de har för krav på jord. Mina blommar snällt!
Eva 33c
Visst tål dagliljor frost! Det är en härdig perenn, jag har den i zon 5 utan problem. Varför den inte blommar vet jag inte. De kanske bara inte är tillräckligt gamla än?
Jag köpte två tremastarbommor i år. De är pyttesmå än, och ganska lik daglijorna i bladen , men lite styvare. Kanske bild nr 2 skulle kunna vara sådana?
Gissar friskt laugh.gif biggrin.gif
Snöflinga
Bild 2 ser precis ut som den tremastblomma jag inhandlade i går rolleyes.gif
malin72
vad roligt rolleyes.gif hoppas att den blommar i år då för jag har för mig att jag stog och funderade över vad bladen hörde till för den blommade aldrig sad.gif sad.gif köpte den när den blommade och sen vet jag inte vart den tog vägen
får väl ge extra näring och hålla tummarna wub.gif
Betty
Jag var på trädgårdsmässa i Umeå i våras och där fick jag lära mig att man inte ska plantera dagliljorna för djupt - för då blommar de bara lite eller inte alls.
Plantera dem grunt, så att man (nästan) ser övre delen, där rötterna är fästa, så ska du få se att de kommer att blomma.
De flesta dagliljor blommar villigt trots att de bara har några få blad, inte behöver man vänta på blomning tills man har en rugge. smile.gif
jessica zon6
Bild 2 tycker jag ser ut som montbrieta som jag har i kruka här uppe i norr, kan tänka att de klarar sig på friland i de södra delarna...
malin72
jessica!!! ja jag har sett sådan förr men tror inte att jag har planterat dom men väldigt osäker fanns dom att beställa från odla för ett par år sedan kan det var den hm unsure.gif unsure.gif
jessica zon6
jag är lite dålig på att räkna ser jag..bild 3 menar jag..jag beställde från odla förra året.
Har den blommat nåt?
malin72
aha du menar dom lång smala på bild 3 tongue.gif nej dom har inte blommat något så jag vet inte om jag ska plantera om dom unsure.gif unsure.gif
vet som sagt inte vad jag satt där laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon