Kan man lägg i äggskal i en kompost som inte är helt tätt försluten, där man lägger typ potatisskal och fruktskal? Jag vet att man inte ska ha i matrester men hur är det med äggskal? SKa de alls komposteras?
Whiskuchi
05-06-2006, 15:23
Krossa dem ordentligt bara, så går det utmärkt
CITAT (Whiskuchi @ 05-06-2006, 16:23)
Krossa dem ordentligt bara, så går det utmärkt

Tack för hjälpen! Då vet jag !
När jag komposterade äggskal, fanns de kvar när jag skulle använda komposten efter 1½ år. Det känns ju inte så kul att stå och sortera krossat skal och inte att sprida ut det på marken hellre!
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2006, 17:26
Jag slänger äggskal i komposten och det gör inget om det inte brutits ner helt när man lägger ut det i trädgården det förmultnar såsmåningom.
En del t.o.m lägger ju ut stora bitar äggskal runt växter de är rädd om, p.g.a att en del tycker det fungerar som hinder för sniglar.
annafbg
05-06-2006, 18:06
Jag brukar krossa äggskal och strö ut det direkt runt rosorna.
Jag har läst någonstans att de saktar ner processen i komposten och ville inte chansa. Äggskalen då förstås, inte rosorna
ingrid fuxwall
07-06-2006, 21:31
Innan jag slänger äggskal i komposthinken så tar jag dem i en bit papper och krossar dem. Pappret förmultnar och äggskalen är i sina små små bitar.
Inte gör de någon skada, eller?
ingrid
Jag har alltid slängt äggskal i komposten och har inte sett röken av dem då den töms.... Det som däremot är kvar är de komposterbara påsarna(!) jag använder mig av.
CITAT (Sollan @ 08-06-2006, 07:43)
Jag har alltid slängt äggskal i komposten och har inte sett röken av dem då den töms.... Det som däremot är kvar är de komposterbara påsarna(!) jag använder mig av.
Låter intressant! Är det sådana påsar man har när man har hämtning av hushållssopor? Samlar du ditt hushållsavfall i dem och sedan ner i komposten?
Whiskuchi
08-06-2006, 14:15
Nu vet ju inte jag hurdana påsar Sollan har, men det finns komposterbara hundbajspåsar att köpa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.