Full version: Stor silverkula?
Madeleine1
Jag skulle vilja ha en spegelkula minst 10 cm i diameter att placera i en av mina rabatter. Som en jättestor dank, ungefär. Är det någon som vet om det går att få tag i någonstans?
Jag är ute efter blänket och den runda formen, så det kan ju tänkas att det skulle funka med något annat. Idéer? huh.gif rolleyes.gif
Lady Hamilton
Kolla på leksaks affären smile.gif Jag tycker mig märka att spelkulor och "dankar" är poppulära igen. För i allafall här uppe finns det många olika sorter nu.
hellen99
Den enda stora silverkula jag kom att tänka på är ett bouleklot....men det är ju lite mönstrat och inte 10 cm heller... wink.gif
Inga från Närke
CITAT (Madeleine1 @ 05-06-2006, 16:59)
Jag skulle vilja ha en spegelkula minst 10 cm i diameter att placera i en av mina rabatter. Som en jättestor dank, ungefär. Är det någon som vet om det går att få tag i någonstans?
Jag är ute efter blänket och den runda formen, så det kan ju tänkas att det skulle funka med något annat. Idéer? huh.gif  :rolleyes:

Tänkt på att vid torka kan spegeln ge reflexer och bli ett brännglas istället och det kan börja brinna.

Det finns ju billiga discokulor i leksaksaffärer i plast, kanske kan vara något.
Digger
CITAT (Madeleine1 @ 05-06-2006, 16:59)
Jag är ute efter blänket och den runda formen, så det kan ju tänkas att det skulle funka med något annat. Idéer? huh.gif rolleyes.gif

Om den ska vara i metall se till att den är rostfri!!
Madeleine1
Kulan ska ligga i en skuggrabatt, så brandrisk finns det bara om grannen sågar ner en stor buske... biggrin.gif
Jag hade inte tänkt mig en kula med många små speglar utan en slät kula ungefär som de här blåa lackade keramikkulorna.
Digger
CITAT (Madeleine1 @ 05-06-2006, 21:50)
Kulan ska ligga i en skuggrabatt, så brandrisk finns det bara om grannen sågar ner en stor buske...  :D
Jag hade inte tänkt mig en kula med många små speglar utan en slät kula ungefär som de här blåa lackade keramikkulorna.

Kan man inte bara ta något som är klotformat och sen spraya med nån metallfärg? Nu vet jag inte vad som är runt och bra, kanske en melon från köksträdgården? En grapefrukt? Kanske måste man tömma den först så den inte ruttnar och sen fylla den med något annat, sand kanske? Eller gjuta med något i en tömd grapefrukt och sen skala bort skalet och sen spraya? Man kan ju kanske gjuta med stearin?? tongue.gif
Madeleine1
Det där med att spraya eller måla har jag funderat på. Har hittat lämpliga klot för det, men sen är frågan vilken färg man ska ha.... huh.gif Metallfärg? Finns det? Hur blir den och vad behöver den för underlag för att den ska bli någorlunda blank??? wacko.gif
Digger
CITAT (Madeleine1 @ 05-06-2006, 22:10)
huh.gif Metallfärg? Finns det?

Prova att sök på "metallfärg" på Google! Jag hittade bl a detta: Två små kottar
Milex
Läste på AndersBlomquist hemsida att han köpt Trädgårdsmästarens jordglob. Hittade den på på Classicums hemsida när jag sökte på jordglob i deras katalog.

Silverkulan har en diameter på 180 mm. Det kan kanske vara något?
AndreasBlomquist
Japp, det stämmer att jag har köpt en sån. Lägger ut en bild inom någon timme på bloggen och kan även lägga den här.

Jag köpte den på Plantagen istället för Classicum, pga priset. Den jag köpte är typ 25 centimeter i diameter. Det fanns en större modell också.
98 kronor kostade min!
AndreasBlomquist
Sådär, nu har jag laddat upp den till mitt fotoalbum på bloggen.

Den ser ut såhär. Tyvärr så kom jag på alldeles för sent att ta den och kastade ner den i en rabatt och la mig raklång framför för att ta kortet så jag syns i globen. Tanken är i alla fall att ha den inne i växthuset senare. Har satt globen i en terrakottakruka efter att ha sett en sån bild i Classicums katalog.

Madeleine1
JAAAAAAAAAAAA! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Precis vad jag är ute efter!!! Tack, tack, tack! Ni är helt fenomenala!!!
ninnisky
Läckert, kunde ha användning av några sådana också wub.gif wub.gif
Berith
Tjusigt! biggrin.gif Men jag vill ha ett bowlingklot istället... rolleyes.gif
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 05-06-2006, 22:44)
Japp, det stämmer att jag har köpt en sån. Lägger ut en bild inom någon timme på bloggen och kan även lägga den här.

Jag köpte den på Plantagen istället för Classicum, pga priset. Den jag köpte är typ 25 centimeter i diameter. Det fanns en större modell också.
98 kronor kostade min!

Min första reaktion var; att vad han luras wub.gif , Den kostade
ju 198:-, inte 98:-. Sen sprang jag ut och mätte min, och
den var lite större laugh.gif laugh.gif . Var nämligen till Plantagen
igår efter att ha pratat med Andreas i förrgår. Den är
verkligen jättefin. wub.gif , och jag är jättenöjd. Tack för tipset
Andreas tongue.gif
hellen99
Har ett som bara ligger här (bowlingklot alltså), ska jag skicka det till dig Berith:lol: laugh.gif laugh.gif
Blir tungt = dyr frakt förstås biggrin.gif
Berith
Om du inte hade bott på Gotland hade du kanske kunnat rulla det hela vägen. ohmy.gif

Men tack iaf. wub.gif
Gossen Ruda
Andreas, du kommer med på bilden hur du än gör. Möjligen syns du mindre ju längre bort du ligger och zoomar in.
Madeleine1
huh.gif Nu har jag varit på Plantagen i Eskilstuna, men de hade inga stålkulor... sad.gif Det blir till att satsa på en annan Plantagen... och ringa innan kanske för säkerhets skull...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon