|
Madeleine1
05-06-2006, 15:59
Jag skulle vilja ha en spegelkula minst 10 cm i diameter att placera i en av mina rabatter. Som en jättestor dank, ungefär. Är det någon som vet om det går att få tag i någonstans? Jag är ute efter blänket och den runda formen, så det kan ju tänkas att det skulle funka med något annat. Idéer?
Lady Hamilton
05-06-2006, 16:30
Kolla på leksaks affären  Jag tycker mig märka att spelkulor och "dankar" är poppulära igen. För i allafall här uppe finns det många olika sorter nu.
hellen99
05-06-2006, 17:47
Den enda stora silverkula jag kom att tänka på är ett bouleklot....men det är ju lite mönstrat och inte 10 cm heller...
Inga från Närke
05-06-2006, 20:01
CITAT (Madeleine1 @ 05-06-2006, 16:59) Jag skulle vilja ha en spegelkula minst 10 cm i diameter att placera i en av mina rabatter. Som en jättestor dank, ungefär. Är det någon som vet om det går att få tag i någonstans? Jag är ute efter blänket och den runda formen, så det kan ju tänkas att det skulle funka med något annat. Idéer?  :rolleyes: Tänkt på att vid torka kan spegeln ge reflexer och bli ett brännglas istället och det kan börja brinna. Det finns ju billiga discokulor i leksaksaffärer i plast, kanske kan vara något.
CITAT (Madeleine1 @ 05-06-2006, 16:59) Jag skulle vilja ha en spegelkula minst 10 cm i diameter att placera i en av mina rabatter. Som en jättestor dank, ungefär. Är det någon som vet om det går att få tag i någonstans? Jag är ute efter blänket och den runda formen, så det kan ju tänkas att det skulle funka med något annat. Idéer?  Om den ska vara i metall se till att den är rostfri!!
Madeleine1
05-06-2006, 20:50
Kulan ska ligga i en skuggrabatt, så brandrisk finns det bara om grannen sågar ner en stor buske... Jag hade inte tänkt mig en kula med många små speglar utan en slät kula ungefär som de här blåa lackade keramikkulorna.
CITAT (Madeleine1 @ 05-06-2006, 21:50) Kulan ska ligga i en skuggrabatt, så brandrisk finns det bara om grannen sågar ner en stor buske... :D Jag hade inte tänkt mig en kula med många små speglar utan en slät kula ungefär som de här blåa lackade keramikkulorna. Kan man inte bara ta något som är klotformat och sen spraya med nån metallfärg? Nu vet jag inte vad som är runt och bra, kanske en melon från köksträdgården? En grapefrukt? Kanske måste man tömma den först så den inte ruttnar och sen fylla den med något annat, sand kanske? Eller gjuta med något i en tömd grapefrukt och sen skala bort skalet och sen spraya? Man kan ju kanske gjuta med stearin??
Madeleine1
05-06-2006, 21:10
Det där med att spraya eller måla har jag funderat på. Har hittat lämpliga klot för det, men sen är frågan vilken färg man ska ha....  Metallfärg? Finns det? Hur blir den och vad behöver den för underlag för att den ska bli någorlunda blank???
CITAT (Madeleine1 @ 05-06-2006, 22:10)  Metallfärg? Finns det? Prova att sök på "metallfärg" på Google! Jag hittade bl a detta: Två små kottar
Läste på AndersBlomquist hemsida att han köpt Trädgårdsmästarens jordglob. Hittade den på på Classicums hemsida när jag sökte på jordglob i deras katalog. Silverkulan har en diameter på 180 mm. Det kan kanske vara något?
AndreasBlomquist
05-06-2006, 21:44
Japp, det stämmer att jag har köpt en sån. Lägger ut en bild inom någon timme på bloggen och kan även lägga den här.
Jag köpte den på Plantagen istället för Classicum, pga priset. Den jag köpte är typ 25 centimeter i diameter. Det fanns en större modell också. 98 kronor kostade min!
AndreasBlomquist
05-06-2006, 21:51
Sådär, nu har jag laddat upp den till mitt fotoalbum på bloggen. Den ser ut såhär. Tyvärr så kom jag på alldeles för sent att ta den och kastade ner den i en rabatt och la mig raklång framför för att ta kortet så jag syns i globen. Tanken är i alla fall att ha den inne i växthuset senare. Har satt globen i en terrakottakruka efter att ha sett en sån bild i Classicums katalog.
Madeleine1
05-06-2006, 21:54
ninnisky
05-06-2006, 23:20
Läckert, kunde ha användning av några sådana också
Tjusigt!  Men jag vill ha ett bowlingklot istället...
CITAT (AndreasBlomquist @ 05-06-2006, 22:44) Japp, det stämmer att jag har köpt en sån. Lägger ut en bild inom någon timme på bloggen och kan även lägga den här.
Jag köpte den på Plantagen istället för Classicum, pga priset. Den jag köpte är typ 25 centimeter i diameter. Det fanns en större modell också. 98 kronor kostade min! Min första reaktion var; att vad han luras  , Den kostade ju 198:-, inte 98:-. Sen sprang jag ut och mätte min, och den var lite större  . Var nämligen till Plantagen igår efter att ha pratat med Andreas i förrgår. Den är verkligen jättefin.  , och jag är jättenöjd. Tack för tipset Andreas
hellen99
06-06-2006, 08:58
Har ett som bara ligger här (bowlingklot alltså), ska jag skicka det till dig Berith:lol: Blir tungt = dyr frakt förstås
Om du inte hade bott på Gotland hade du kanske kunnat rulla det hela vägen. Men tack iaf.
Gossen Ruda
06-06-2006, 10:18
Andreas, du kommer med på bilden hur du än gör. Möjligen syns du mindre ju längre bort du ligger och zoomar in.
Madeleine1
06-06-2006, 14:14
 Nu har jag varit på Plantagen i Eskilstuna, men de hade inga stålkulor...  Det blir till att satsa på en annan Plantagen... och ringa innan kanske för säkerhets skull...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|