Hejhej,
Jag har en rabatt med krypoxbär i. Jag tror (inte jag som har planterat...) att krypoxbäret är tänkt att vara marktäckande, men det är rätt risigt, tyvärr. Täcker jorden på en del ställen, men på andra inte alls. och där det inte täcker växer det fullt med kirskål, maskrosor och tistlar.... Nu täntke jag att jag skulle ge det här stackars krypoxbäret en chans, rensa bort allt ogräs och klippa bort alla döda grenar.
Men jag blir alldeles matt och vet knappt var jag ska börja! roliga att rensa under är de ju inte heller, buskarna... kan jag försöka gräva upp kirskålen, eller är deras rötter helt intrasslade med krypoxbärets? Någon som har några tips?! (även i största allmänhet på om hur man tar hand om ett krypoxbär på bästa sätt...)
Hannele
05-06-2006, 18:19
Täck med svart plast eller presenning.
David_Q
06-06-2006, 08:23
Nu vet jag inte exakt hur krypoxbär ser ut och hur lång planteringen är men grundtips gällande ogrästycker iaf jag är:
- Luckra igenom jorden ofta, ogräset rycks upp och torkar, luckrar man ofta behöver man inte ens samla upp det lilla ogräs som finns
Jag gör så under min måbärshäck iaf, man märker hur ogräsväxten avsevärt minskar när plantorna blir tätare. Jag kommer kanske ändå lägga fiberduk och barkmull om något år....vi får se
Sommartorparn
06-06-2006, 09:13
Alltså, de ogräs du har är jättesvåra att rensa bort, och särskilt som dom växer upp genom marktäckande buskar.
Hur gamla är buskarna? Hur tätt är ogräset?
Är det mycket ogräs så är markduk en bra idé. Men för att lägga den behöver du först gräva upp buskarna och se till att inga ogräsrötter är inflätade i deras rötter. Kanske till och med tvätta rent rötterna med vattenslang. Sedan brer du ut duken över det hela, och skär hål där du vill plantera buskarna. Eventuellt kan du behöva bre ut gödsel och/eller jordförbättra innan du lägger duken. Men är jorden ok, så lägger du bara duken över tistlar och alltihop. När du sedan har planterat tillbaks dina buskar brer du ut tjockt med täckbark över. Sedan får du då och då röra runt i barken, för min erfarenhet är att ogräsfrön kan gro i barken, och dom ska inte få växa sig stora. Det kan hända att det kommer upp enstaka ogräs i hålet du skar för busken, men genom att envist dra bort det kommer det att försvagas och försvinna med tiden. I annat fall kan du pensla mycket försiktigt med roundup så är du av med det ogräset.
Lycka till!
det är rätt mycket ogräs. i vissa partier, där buskarna är små eller döda, är ogräset nästan heltäckande. där buskarna är större är det bara spridda ogräs som kommer upp....
hur gamla buskarna är vet jag tyvärr inte. har ganska nyss flyttat in, och då stod de här
åh, att täcka med markduk låter som ett jättejobb! inget som jag kommer att ge mig på iår i alla fall... jag får väl börja med att testa luckring, så blir det markduk nästa säsong om det inte hjälper....
tack för alla svar!!!!
Sommartorparn
06-06-2006, 14:27
Om buskarna har stått länge på platsen kan de vara svåra att gräva upp.
Om du har möjlighet att bre ut tidningar eller kartong mellan buskarna så kan det hålla undan ogräset något, men inte helt säkert. Blöt tidningarna innan så dom inte fladdrar runt, vik ut, lägg i ett par lager med överlapp och sedan täckbark eller plantjord ovanpå. Hur som helst, det viktigaste är att inte låta tistel och kirskål gå i frö.
Bra tips har du fått. Ett till: Det är ingen panik. I varje fall inte för oxbärens skull... Att täcka tror jag är bästa varianten också, särskilt om du inte gillar jobbet att luckra regelbundet, dvs ett par gången per säsong.
Jag tror däremot inte attt du behöver göra det enorma jobbet att gräva upp alltiop och sedan marktäcka. Om du lägger projektet på lite sikt, drar upp så mycket ogräs du kan, luckrar så mycket du orkar, lägger tidningar under och tätt runt buskarna och över alltihop lägger något du tycker är snyggt, t ex halm, bark, duk (finns en mattsvart som är billig på de större plantbutikerna) så får du bort mycket av ogräset. Det du då behöver göra är att dra upp det som kommer precis vid buskstammarna, särskilt innan det går i frö.
Efter några år kan du ta bort alltihop, dra upp med rötterna det som klarar at sticka upp vid stammarna, och plantera vintergröna eller annan fin marktäckare som konkkurrerar med nya ogräsuppkomplingar.
Lägger man upp de här projekten på lite sikt, låter marktäckningen jobba så behöver man varken jobba så hårt eller använda gifter som glyfosat, dvs RoundUp i sina närmiljöer. Kanske kan man också slippa en del stresskänsla. En trädgård blir ju aldrig färdig, den är ett långsiktigt projekt som man antingen sliter och jobbar mycket med, eller lite mindre...
Sommartorparn
06-06-2006, 16:14
CITAT (Cilla @ 06-06-2006, 16:38)
....och plantera vintergröna eller annan fin marktäckare som konkkurrerar med nya ogräsuppkomplingar.
Vintergröna under krypoxbär är inte det som tårta på tårta? Går det över huvdtaget? Och vad är meningen om vintergrönan inte syns?
(Jag frågar eftersom jag själv funderar på att plantera krypoxbär som marktäckare)
De häckoxbär jag känner till brukar inte krypa tätt intill marken så att inget kan växa där, de bildar rufsiga tufs i låga bågar och en bit in och glimtvis ser man marken. Uppenbarligen kommer det in ljus i buskarna om ogräs kan hämta ljus och växa upp.
Vintergröna är bra om man vill förhindra frösådder av nya ogräs, det är en av de få som kan hålla maskrosfrön och andra stången. Men självklart syns de inte lika mycket på marken i buskarna som när de vandrar ut från dem.
Ska man etablera häckoxbär är vintergröna inte lika bra att sätta (fastän de syns bättre när buskarna är små), för de har ganska kompakta rötter som kommer att ta vatten, syre och näring från unga buskar.
Eva 33c
07-06-2006, 07:29
Jag har en Cotoneaster dammeri "Coral Beauty" sedan 3år, och den växer , än så länge i allafall, precis platt mot marken som om den vore klistrad mot underlaget. Jag täckte med tidningar och kompostflis när jag planterade den och har nu bara lite fröogräs att rycka upp ibland. Men den skulle drunkna helt tillsammans med vintegröna i alla fall. Den klarar inte att täcka marken helt på egen hand än, små blad och lite glest mellan grenarna gör att det finns plats för frön att etablera sig i allafall. Vi får se hur den tänker utvecklas i fortsättningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.