Lemonne
Jag har en paradisbuske som jag trodde jag satt på absolut bästa platsen, men jag får den inte att blomma.

Jag bor i zon II och har planterat busken i sydvästläge, full sol 14 timmar om dygnet, och helt lä. Men inte en enda söt liten rosa blomma har jag lyckats frambringa. Den står för tredje året i rad nu, och den verkar växa och frodas i övrigt. Vad har jag gjort för fel? Kan det vara fel jord? Jag har inte beskurit den alls, eftersom jag hört att man helst ska låta bli dem.

Snälla hjälp! unsure.gif
IceCube
Den har det för lyxigt. Den tycker det är onödigt att sätta blom. smile.gif
Ophelia
När planterade du busken? Den kan ta tid på sig att blomma. Den gillar även sandig jord och inte alltför gott. Full sol är bra. Blomningen sker på grenar som är två år eller äldre. Beskärningen ska ske efter blomning och bara av de grenar som är risiga.
Lemonne
Hmm.. jag hade ju väntat mig blommor iår, eftersom jag planterade busken våren 2003, men då kan det alltså vara så att grenarna är för unga!?
Jag får väl hoppas på blom till nästa år... Tack för svaren biggrin.gif
MB1965
Min har inte blommat ännu - Z1 till 2- och den har precis satt knoppar. Allt är SENT i år men det kommer snart wink.gif
Sommartorparn
Hur många år efter plantering ska man behöva vänta på första blommorna?
Åsa E
Jag har planterat en buske 2003 som inte har blommat ännu. Det senaste året har den dock växt mycket på höjden, och jag tror mig se en blomknopp. Spännande...
Men blir det inget i år så tror jag att den kommer att blomma nästa år. Så det kanske är normalt att man får vänta 3-4 år efter plantering.
Ewa L
CITAT (Åsa E @ 08-06-2006, 07:36)
Så det kanske är normalt att man får vänta 3-4 år efter plantering.

Då måste jag haft en vansinnig tur. Jag planterade vid påsk 2003 och den blommade samma sommar. wub.gif

Åsa E
Å vad fin!

Så hoppas jag att min blir någon gång också. Jag tror att min står lite för skuggigt och att det är därför den inte blommar. Den står intill en häck, och måste nog först bli så hög så den når ovanför häcken. Men det är på gång!
Anders zon 1
Jag planterade en paradisbuske (rätt liten ca 1/2 m hög) förra året och den blomma de då och har nya blommor på gång i år igen så det behöver inte ta flera år innan den blommar, men jag tror att den helst ska stå ganska magert och kanske inte för fuktigt för att blomma bra. Min buske står i ett rätt torrt, soligt och blåsigt läge.
Inga från Närke
Så här ser mina ut år 2005, de som är till höger i bilden. De står i sydöstläge och har en torr lerblandad jord. Gödning nästan obefintlig lite blåkorn ibland. Vattnar väldigt lite bara om det bli extremt torrt.
När tiden är inne för blomning så är de översållade. Vet tyvärr inte hur gamla de är för de fanns när vi köpte huset för 15 år sedan. Klippte ner dem rätt hårt efter blomningen 2004.
Lemonne
Den blommar nu! Det var bara jag som hade lite för bråttom! biggrin.gif
Hannele
CITAT (Inga från Närke @ 10-06-2006, 19:22)
Klippte ner dem rätt hårt efter blomningen 2004.

Varför klippning? Där har du förklaringen... Den blommar på äldre grenar.
Paradisbusken trivs bästa att inte klippas, det behövs inte.
Någon enstaka gammal gren kan man avlägsna helt
ända ner till marken vart 5:e år, det räcker.
Ingen total nerklippning.
Ophelia
CITAT (Lemonne @ 15-06-2006, 08:48)

Grattis!! smile.gif smile.gif smile.gif
MB1965
CITAT (Lemonne @ 15-06-2006, 08:48)

Inte konstigt, min i zon2 har precis börjat öppna sina blommor. wink.gif
Inga från Närke
CITAT (Hannele @ 15-06-2006, 09:34)
CITAT (Inga från Närke @ 10-06-2006, 19:22)
Klippte ner dem rätt hårt efter blomningen 2004.

Varför klippning? Där har du förklaringen... Den blommar på äldre grenar.
Paradisbusken trivs bästa att inte klippas, det behövs inte.
Någon enstaka gammal gren kan man avlägsna helt
ända ner till marken vart 5:e år, det räcker.
Ingen total nerklippning.

Varför?
Jo den hårda klippningen berodde på att de blev för höga och täta, klipper dem varje år ca 50 cm-70 cm på de nya skotten både på breden och höjden, annars krockar de med grannens äppelträd m.m. och de har inte dött än.
Jag har INTE påstått att mina INTE blommar för de har alltid varit översållade med blommor fast inte på den bilden som jag la in.
Nu blommar de för fullt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon