Full version: Ny thuja fråga....
lillablomman
När vi äntlien beslutat att ta Thuja Barant fick vi veta att den blir gul och ful på vintern, alltså inte vintergrön. Stämmer det?
Thuja Smaragd ska dock tydligen vara grön året runt.

Smaragden blir mer toppig typ pyramid eller stolpformad som häck medans baranten blir mer så sman klipper den och mer tjockare.. Fast en del sägar att den inte blir det.

Vad gäller???

Vi funderade även på Buxbon (tror den heter så) som har gröna fina löv hela året. Dock växer den allt annat än snabbt och blir inte så hög.

Vill gärna ha tipps på en häck spm är följande:
- Grön året om
- Inte tappar massa löv
- Inte har taggar
- Inte sticks
- Som blir ca 1,5 meter hög minst.
- Inga blommor eller bär på den.

Någon som kan reda ut alla frågor jag har så är jag jätteglad

Tack på förhand
lillablomman
Ingen som vet om en Thuja barant blir gul om vintern?

HNi som har en kanske kan svara hur eran blir om vintern. Någon som vet om en annan bra grön häck att ha?
Alexander-VG-zon3
jag vet inte hur färgen ble rpå vintern men buxbom och thuja kan ju bli brända va vårsolen och även få frost skador som senare visar sig som gult,spygrön färg som sen oftas brukar bli grön, om vintern inte varit för hård .
eller nu ljuger jag dom får inte frost skador om det är ett klimat där dom klara sig men en hårdvinter kan visa sig som en spygrön färg å ja typ .
som mycket blåst på vintern kan på en sida av buxbum vara helt död elelr gul m.m. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon