Anki
Hejsan!
Jag var ute och grävde bort allt i mina land vid ingången idag. Lavendel, maskrosor, tistlar och några av aklejorna fick åka skottkärra till komposthögen.
Det är bara rosor och några aklejor kvar nu. I allafall så långt jag kommit: ca 1/4 av landen....
Förra året tänkte jag göra en följetong om dessa två land bara för att jag skulle ha lite press på mig. Men det var tydligen inte så pressande så det växte igen totalt. I kväll blev jag arg så jag grävde bort ALLT. Utom de levande rosorna och några Aklejor som jag flyttade... Funderar på om jag ska sätta 1 årsplantor bara.. Kanske att jag sätter ditt några lavendel igen men det är så svårt att rensa kring dem... Men det var inte detta jag skulle prata om. När jag rensade såg jag att aklejorna hade orangefärgade utväxter under bladen. Om man tittar väldigt nära ser det ut som små prickar som sitter i grupper. Som svampar nästan.

Vad är det?
Är det farligt?
Kan man få bort dem?
Ni kan kolla i mitt sjukdomsalbum så får ni se!

Så till nästa fråga...
Vad är det på mina äppelträd som ser ut som rött mjöl?
Det ser nästan ut som om man målat med falurödfärg på stammen?
Detta har jag ingen bild på men den kanske jag kan lägga in i morgon...

Hoppas på svar!

Ha det bra
/Anki
Anki
Är det ingen som vet? Jag brukar få svar på en gång när jag brukar fråga..Eller är alla experter ute och påtar i sina land??? tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som aklejarost som är en svampsjukdom. Mot rostsvampar brukar det inte vara så mycket man kan göra mer än att ta bort de fulaste plantorna akleja brukar ju fröså sig så det brukar ju inte finnas någon brist på plantor, helt kan man nog inte bli av med svamparna konidier och sporer finns i jorden och i luften.
Ophelia
Håller med Åsa.

Rost är ett otyg och de finns överallt och övervintrar ofta på värdväxter. Plocka genast bort alla drabbade blad och bränn dem (aldrig lägga sådana blad i komposten). Är det en speciell alkeja så kan man använda t e x Biobalans eller något liknande. Finns säkert sprayer som tar kål/minskar angreppen.
Anki
Åh tack.
Nu hade jag redan slängt bladen i vår "skräphög/kompost" men vi använder inte den som riktig kompost utan mer som skräphög och vi använder inte jord från den.. Men det kanske är tokigt ändå!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon