Tesla
På sensommaren ifjol satte jag en Södertälje-klematis. Den har tagit sig jättefint, är ca 60 cm hög nu och växer för varje dag tycks det.
Men så läste jag nånstans att nån klematisexpert sa att man bör klippa topparna på klematis första året den växer, eftersom man annars riskerar att den inte orkar blomma utan all kraft går åt till etableringen.
Någon som "vet"? Det känns så trist att kapa den nu när den är så fint igång.Men jag skulle ju förstås gärna se den blomma, i år...
fandolin
Jag har aldrig toppat min klematis som är tre år gammal, visste inte, förrän jag läste om det här på forumet, att de ska toppas. Min har blommat fint ändå och ser ut att trivas bra!
Ska toppa den nästa år - tror jag.
fruberglund
CITAT (Tesla @ 05-06-2006, 22:46)
eftersom man annars riskerar att den inte orkar blomma utan all kraft går åt till etableringen.

Både det men även att den förgrenar sig mer nerifrån då. Det blir bättre på sikt. Tyvärr gjorde jag inte det med en av mina förra året och den drog iväg fruktansvärt mycket och blommade jättemycket då. Jättefint tyckte jag men den har inte blommat alls i år istället, skulle blomma i mars/april och då hade den inte ens fått några blad. Klippte ner den nu istället (fast det är en man egentligen inte ska klippa ner alls) så rotmassan får återhämta sig, nu har det kommit blad i alla fall.

Behöver inte bli så men det kan bli om man har otur. Bäst om rötterna får etablera sig ordentligt först smile.gif
Kajsa
Södertälje E har en väldans växtkraft tror inte det är så pjoskigt med den, dessutom klipper man ner den helt varje år, i nov klipper jag min.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon