Full version: Robot klippare!
Anki
Hejsan!

Vi har en alldeles för stor tomt i förhållande till den tid vi har... Önskar att jag inte hade så stor tomt... Funderar på att anlägga ängsmark närmast vägen men det blir lätt så mycket mygg och fästingar och annat.
Nu såg vi en sådan självgående klippare som ser ut som en groda som åker omkring i trädgården och klipper när gräset börjar bli för långt. Man lägger ju ut någon lågspänning ledning så att den inte smiter över till grannen..

Någon som har en sådan?
Är ni nöjda?
Hur blir batteriet efter en säsong? 2 säsonger?
Hur mycket får man lägga ut i driftkostnader så som knivar, programvara och annat?

Hoppas någon vet?

/Anki
fruberglund
Priser m.m. vet jag inte men grannen har en sån.

Varje år tar de fram den och varje år tröttnar de och plockar fram åkgräsklipparen istället laugh.gif Den klipper bara små smala streck i gräsmattan, den är inte för snabb alltså. De har stor gräsyta och då verkar den funka sådär. Vet att det är en Husqvarna de har i alla fall.

Kanske är bra om man har en liten gräsmatta men jag skulle inte lägga så mycket pengar på en sån när jag sett hur "dåligt" deras funkar i alla fall.
Anki
Hejsan!
Tack för ditt svar.
De som säljer gräsklipparen sa att den far runt och klipper lite då och då även på nätterna och han sa att alla är så nöjda med den. Men man kan ju inte riktigt lita på säljare. Han sa att man måste klippa ner gräset rejält först och sedan låta "grodan" göra jobbet! Ja jag vet inte... Det där lät ju inte så bra... för 18000 kanske man kan göra något roligare.

Helst av allt skulle jag vilja ha en sådan utan motor. ..men 2500 kvm tomt kanske man inte orkar mer än att klippa gräs.
Jag tyckte att det verkade bra eftersom jag aldrig har möjlighet att klippa gräs annat än sent på kvällarna och varannan söndag....Annars måste jag ha min dotter på ryggen och det vill jag inte om jag har en mototgräsklipppare eftersom jag tycker att de spyr ut så mycket avgaser... En elklippare kanske också är en variant men det verkar vara svårt att hitta någon bra och en sladd i vår trädgård är ingen hit bland alla träd och buskar....

Något tips?
fandolin
Vi har nyss köpt en elgräsklippare efter att i 17 år envisats med handjagare. Visst är det meckigt med sladden, men jag tror att man lär sig. Flera skarvsladdar ihop blir det och vore det inte för miljön så skulle det inte vara värt besväret! smile.gif
Åsa zon 6
Nya gräsklippare kan köras på miljöbensin. Jag kunde överhuvudtaget inte köra vår gamla för jag mådde så illa av avgaserna. Den nya, som går på miljöbensin, kör jag utan problem. Den luktar inte ens! Jag tror inte den släpper ut så mycket otyg heller. Det kanske kan vara ett alternativ?
fruberglund
CITAT (Anki @ 06-06-2006, 16:27)
för 18000 kanske man kan göra något roligare.

Helst av allt skulle jag vilja ha en sådan utan motor. ..men 2500 kvm tomt kanske man inte orkar mer än att klippa gräs.

Ja, betydligt mycket mer roligt biggrin.gif

2500 kvm är mer gräsmatta än vad de har i alla fall, då skulle du nog behöva fler än 1 i så fall.
MrNorth
Nåt jag har funderat på är varför i hela fridens namn det ska vara så svårt att göra en duglig batteridriven gräsklippare? Utveckligen av batterier verka ju ha avstannat sen nån gång när jag föddes i slutet av 70-talet. Visst, motorn bör ju vara på runt 2 kW för att det ska bli nån sprutt... men man tycker att det borde gå att lösa. Hoppas på bränsleceller... snart!!

Testade en stiga sladdklippare (med 1,8 kW motor) i helgen, och blev inte imponerad. Det som var "sämst" med den var just effekten. Gräset var ca 4 cm högt och den "högg" bara av det och lät det ligga. Den hade inte en uppsamlare.. Min egna stiga med 3,5 Hk bensinmotor tuggar sönder gräset i mmstora delar. Fördelen var att den var så pass ljudlös. Behövde inga hörselskydd... och grannarna verkade inte störas.

Jag kommer att vänta tills tekniken är mera utvecklad innan jag byter ut mitt gamla ök! Som det känns nu så är det mest leksaker, dyra sådana. Denna kostade över 4000:- och kändes väldigt plastig på sina ställen.

MVH
Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon