Tezzla
När och hur ska man använda gödning egentligen? huh.gif Jag gav mina plantor gödning för första gången i går och jag hoppas att det gör susen så de sätter igång och växa. tongue.gif Men hur ofta ska man ge dem gödning egentligen? En gång i veckan? Oftare? Mer sällan? Mina rabatter består mest av "vanliga" växter såsom dagliljor, astillbe, nävor, hortensia, rudbeckia, storklocka...

Vilken gödning passar dessa växter bäst? Jag anväder substral flytade trädgårdsgödning. Bra? Dåligt?

Nybörjaren Tezzla som lär sig allteftersom tongue.gif
linvik
Jag är inte heller så bra på det här med gödning, men jag försöker gärna svara så få någon mer erfaren rätta mig eller komplettera!

Flytande gödning brukar jag bara använda till krukblommorna, dvs sommarblommor som behöver gödas hela sommaren.

Vad har du för jord i dina perennarabatter? Om jorden verkar "näringsfattig", liksom inte så mullig, så är det en bra idé att förbättra jordstrukturen. På våren kan man mylla ner kogödsel eller brunnen stallgödsel och kanske barkmull om jorden är mycket lerig eller mycket sandig. Det kan man göra en gång till på försommarn. Mer än så tror jag inte man ska behöva göda i perennarabatterna. På sensommaren och hösten ska man låta bli för då ska växterna förbereda sig för vintern. Det är väl bara trädgårdslandet som kan behöva gödsel och kompost på hösten.

Nässelvatten och utspädd urin ska visst vara riktigt bra gödning.
Ophelia
Ja det där är en hel vetenskap. Kväverika gödselmedel kan användas fram till midsommar, därefter ska man försöka undvika det om man exempelvis gödslar vedartade växter (behöver få avmogna och klara kylan). Perenners bladmassa gynnas av kvävegödsel vilket kan innebära att de blir stora och gröna men med få blommor. Med andra ord är det bra med en balans. Köper du fullgödselmedel (finns en hel del) så står det på säckarna när du ska gödsla.

Lägger du på kompost/stallgödsel räcker det med på våren. Tänk på att komposten också bibehåller mullhalten i jorden och bidrar en en balans. En styv lera kan "mjukas upp" av mull, en sandjord kan bli mer näringsrik och få bättre struktur (bra med lite lera där). Du får alltså en bättre jord där mikroorganismerna trivs och näringsämnena bibehålls bättre.

Mycket enkelt beskrivet smile.gif
Alexander-VG-zon3
åh vad bra att läsa själv har jag bara använt kogödsel . fast jag har någ föraa somamren lagt på det för sent så växterna inte han vänja sig vid kallare får kanske börja lägga det nu eller om det kvitar helt med när dte bler kallare
Ophelia
Ja allt gödsel som är kväverikt ska man försöka undvika efter midsommar (en ledstjärna) men då kan man ju byta ut mot gödsel som inte är fullt så kväverikt. Som gammal jordbruksstudent är jag lite låst när jag ska illustera men jag gör ett försök. NPK-gödselmedel (som tillhör gruppen oorganiska gödselmedel) har lite olika nummer t e x NPK 14-3-23. N = kväve, P = fosfor och K = kalium. Det är N som ska vara mindre efter midsommar. Fosfor och kalium är b l a bra för växternas blomsättning, förvedning, fruktsättning och övervintring. När det gäller fullgödselmedel så är det mycket lätt att kunna se vad de innehåller för olika delar av de olika näringsämnena.

Organiska gödselmedel (kogödsel, hönsgödsel, kompost, nässelvatten m.m.) är faktiskt lika bra. Det tillför struktur och även näringsämnen. Köper man gödsel i påsar så är det deklarerat näringsinnehåll. Annars kan man ju göra det själv och då kan det vara bra att ha läst lite om ungefärligt näringsinnehåll i exempelvis brunnen hästgödsel. Även om man har en gammal hög med brunnen hästgödsel som troligtvis är så urlakad med näring så släng på det varjefall. Om inte annat så förbättrar det med stor sannolikhet jordens struktur som är mycket viktig för jordens mikroorganismer.

Kväve ökar cellvolymen (i cellen finns det vätska) i växterna och därför växer de och blir stora. Problemet när det blir kallt är att växternas celler fryser sönder då de växt och inte förberett cellerna att skapa ett vedartat cellmembran som skyddar för kyla.
Alexander-VG-zon3
gör kogödlse det med om man lägge rpå det sent förstör vilan eller nåt . för förra sommaren la jag på det lite me rän mitten på sommaren fast det verkar ha klarat vintern ännu nu å är fult i llivnu wub.gif
hellen99
Hur är det då med benmjöl, är det kväverikt eller??
Alexander-VG-zon3
jag känne rmig jätte dum å sånt här .
jag frstår inte vad dom skriver heller men jag får fröska fatta det ändå
inget illa menat men jag känne rmig korkad .
men allat kväverikt inte efter midsommar men allt annat går bra framm till vadå.
så fosfos och kaliumm när ska det slutas ge .
finns allt dte i kogödsel
Åsa, mälardalen zon 2
Värt att nämnas är också att man inte måste gödsla fleråriga växter, gräsmattor och dyl. varje år. Växer det bra och blommar bra finns det troligtvis tillräcklgt med näring i marken så man kan hoppa över något/några år ibland med gödslingarna.

Man brukar säga att man ska tillföra marken allt man tar bort, vilket innebär att man ex. kan få gödsla mera i ett grönsakland för där tar man bort en hel del näring från jorden varje gång man skördar grönsaker. I en perennarabatt där man låter växterna vissna ner under hösten (=näringen återgår till jorden) och man kanske inte klipper bort så mycket i, riskerar inte så lätt att drabbas av näringsbrist.

Sommarblommor som man vill ska blomma så de dignar brukar man dock behöva hjälpa med näring under hela säsongen.
Ophelia
Lite kväve får man acceptera efter midsommar. Det gör nog växterna men medvetna givor men exempelvis hönsgödsel skulle inte jag rekommendera varjefall. För det första är kväve som gödning dyrt, för det andra ger det tillväxt när man istället vill förbereda blommorna inför hösten.

Sommarblomor kvittar ju då de ändå går hädan.

Åsa har helt rätt. Man kan få välja vad man ska gödsla, trädgården kan ha olika behov för olika områden.

Benmjöl är kväverik men oxå fosforrikt (bra för blomknoppebildning och fruktsättning) Det bryts ned långsamt och är därför ganska bra. Kvävet urlakas inte lika lätt. Jättebra för lökar och en del perenner.
Alexander-VG-zon3
så alla mina krukodlingar även trädgårdsväxter i krukor ska alltså då ha flytande näring eller ska jag lägga på ett lager med kogödsel som jag gjort inann .
och jag vet inte äns vad där inehåller i kogödsel tur denna fråga kom upp wub.gif
Ophelia
Det spelar nog ingen roll. Använd det som är lättast för dig till dina krukor. Finns ingen anledning att sitta och köpa en massa gödningsmedel om du har kogödsel hemma. Har du köpt kogödseln så innehåller den med stor sannolikhet det du behöver ha för dina växter OCH mull.

Personligen har jag flytande då jag tycker det är enklast för mina balkongväxter. Det är ju ganska bökigt att ha en säck med kogödsel jämför med en flaska flytande näring i hemmet smile.gif
hellen99
Så bra, då fortsätter jag med benmjölet, billigt och tar liten plats! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ophelia @ 06-06-2006, 10:52)
Det spelar nog ingen roll. Använd det som är lättast för dig till dina krukor. Finns ingen anledning att sitta och köpa en massa gödningsmedel om du har kogödsel hemma. Har du köpt kogödseln så innehåller den med stor sannolikhet det du behöver ha för dina växter OCH mull.

Personligen har jag flytande då jag tycker det är enklast för mina balkongväxter. Det är ju ganska bökigt att ha en säck med kogödsel jämför med en flaska flytande näring i hemmet smile.gif

oki men det låter bra .har 3säkar med kogödsel så då fårtsätter jga som jag gjort inann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon